Ehdottomasti yksi maailman parhaista elokuvista.

17.6.2004 22:08

Alkuperäinen nimi:Fight Club
Valmistusvuosi:1999

Ensikosketukseni David Fincherin Fight Clubiin sain noin 14-vuotiaana. Olimme liittyneet elokuvakerhoon, josta saimme bonuksena ilmaisen elokuvan. Tuo elokuva oli Fight Club!

Elokuvan nimi kuulosti erittäin lupaavalta toimintaa janoavan pojan korvaan. Katselin elokuvan ensimmäistä kertaa ja petyin suuresti, koska elokuva oli tuolloin mielestäni todella sekava ja tylsä. Katselin elokuvan aina uudestaan ja uudestaan, kunnes tarinan älykkyys alkoi selviämään meikäläiselle. Päätin ostaa Fight Clubin dvd:lle. En epäile enää pätkääkään Fight Clubin nerokkuutta, mestariteos jo nyt! Suurenmoinen elokuva maailman nykytilasta.

Juonesta en sano muuta, kuin että tarinan kertoja Jack (Norton), on erittäin ahdistunut toimistorotta. Hänen elämänsä on tappavan tylsää. Jack tapaa kuitenkin henkilöitä, jotka muuttavat hänen elämäänsä radikaalilla tavalla.

Näyttelijät tekevät kerrassaan mahtavaa työtä. Näyttelijä valinnat ovat ihailtavan onnistuneita. Kaikki ovat uskomattoman vakuuttavia. Brad Pitt, Edward Norton ja Helena Bonham Carter puhaltavat ihailtavasti yhteen hiileen, jonka seurauksena katsoja ei voi muuta kuin ihmetellä. Loistavia kaikki!

Kokonaisuutena Fight Club on täydellisen nautittava pläjäys. Tarina on äärimäisen synkkä, mutta aah niin kaunis ja vakuuttava. Fight Clubista en keksi mitään huonoa sanottavaa. Loppukohtaus on kaikessa julmuudessaan äärimmäisen komeaa katseltavaa. Elokuvan aikana et pyöri hetkeäkään sohvallasi, vaan seuraat monttu auki elokuvan jokaista äärimmäisen komeata, hienoa kohtausta.

Fight Club on ehdottomasti yksi maailman parhaista elokuvista. Tästä asiasta on turha keskustella.

In Tyler we trusted.

nimimerkki: Jakke 29