Clint vetää roolinsa mainosti – pelkästään siksi leffa on jo katsomisen arvoinen.

21.12.2005 13:23

Alkuperäinen nimi:Dirty Harry
Valmistusvuosi:1971

Nyt on kyllä ihmeteltävä, että miten vuonna 1971 sattuikin valmistumaan kolme niin samankaltaista rikostrilleriä. Eli Kovaotteiset miehet (5 Oscaria), Shaft (1 Oscar) ja Dirty Harry (ei edes Oscar- ehdokkuutta). Ja Dirty Harry on näistä selvästi paras, vaikka Kovaotteiset miehetkin oli lähes täydellinen. Mielestäni parhaan elokuvan pysti olisi kuulunut Dirty Harrylle, mutta ei Kovaotteiset miehetkään sitä ihan turhasta saanut. Ja Shaft sai ansaitusti parhaan musiikin Oscar-pystin. Ja kyllä on myönnettävä, että vaikka Clint vetikin kovan roolin oli Gene Hackmanin parhaan miespääosan palkinto todella ansaittu.

Se miksi Dirty Harry on niin loistava elokuva ei perustu köykäiseen juoneen, eikä väkivaltaisuuteen, vaan leffassa on asenne niin hyvin kohdallaan, ja Clint osoittaakin jälleen olevansa Äijä. Juoni on tässäkin leffassa lähes sivuseikka, sillä se on sitä perus dekkarikamaa, mutta Clint vetää roolinsa mainosti, ja pelkästään siksi leffa on jo katsomisen arvoinen.

Toiseksi paras Clint-leffa heti Hyvät, Pahat ja Rumat -rainan jälkeen, jonka ohittanutta leffaa ei toistaiseksi ole olemassakaan.

Mutta vaikka Dirty Harry ei saanutkaan edes yhtään Oscar-ehdokkuutta, on se silti mielestäni vuoden 1971 paras leffa. Suosittelen

”This Is Magnum.44, the Most Powerful Handgun in the World, It Can Blow Your Head Clean Off. So, You Have to Ask Yourself One Question: ’Do I Feel Lucky’. Well Do You, PUNK?”

nimimerkki: The Wolf

Arvosteltu: 21.12.2005