Bourne on taas täällä.

17.11.2016 02:26

Alkuperäinen nimi:Jason Bourne
Valmistusvuosi:2016

Vihdoin se on taas täällä. Meinaan Bourne elokuva jonka pääosassa on Jason Bourne (Matt Damon). Sillä edellisessä Bourne elokuvassa The Bourne Legacy (Medusan perintö) pääosassa oli toinen agentti Aaron Cross (Jeremy Renner). Nyt kuitenkin Matt Damon palaa Jason Bourneksi yhdeksän vuoden jälkeen ja luvassa on taattua Bourne laatua. Tällä kertaa kuitenkin valitettavasti ehkä sarjan heikoimmassa elokuvassa, sillä elokuva toistaa ehkä jo liikaa aiemmista elokuvista tuttuja kaavoja ja on tarinallisesti myös valjumpi.

Onko kyseessä silti katsomisen arvoinen elokuva ja tuoko se sarjaan mitään uutta? No ensinnäkin jos on sarjan fani, niin toki tämä tulee varmaan katsottua. Jos taas sarjan muita osia ei ole nähnyt niin ei missään nimessä kannata aloittaa tästä osasta, vaan katsoa järjestyksessä. Kannattaa myös kuitenkin ennemmin katsoa kuin jättää katsomatta jos siis Bourne elokuvat kiinnostavat, sillä onhan kyseessä jälleen Bourne ja Matt Damon vetää jengiä pataan taas oikein urakalla. Tuoko tämä osa kuitenkaan mitään uutta sarjaan? Ei välttämättä, sillä kaikki on aikalailla vanhan toistoa. Sillä aina kun Bourne saa selville jotain menneisyydestään niin heti sen jälkeen tulee aina jotain uutta tietoon. Aina on myös uusia tahoja jotka ovat olleet kokoajan taustalla mukana. Vaikka Bourne luulee jo tietävänsä koko menneisyytensä saa hän siis jälleen selville jotain uutta mitä ei muistanut tai tiennyt ja jälleen on joku uusi taho kaiken takana.

Tällä kertaa Bourne saa selville taustaa omasta värväytymisestään CIA:n kovimmaksi agentiksi ja että hänen oma isänsä on ollut mukana jollain tavalla Treadstonen toiminnassa. Jälleen kerran CIA on tehnyt ties mitä kauheuksia ja varsinkin niistä Treadstone kiinnostaa edelleen Nicky Parsonsia (Julia Stiles) joka hakkeroi CIA:n koneille ja saa tietoa Bournen menneisyydestä. Hän lähtee viemään tiedostoja Bournelle ja toki jälleen koko CIA tuntuu olevan Nickyn ja varsinkin Bournen perässä. Sillä CIA ei halua tietoja julki ja koska Bourne on vaarallinen vapaana.

Tarina on kuitenkin jälleen todella ajankohtainen. Sillä elokuvassa on mukana suuri elektroniikka valmistaja jonka laitteisiin valtio haluaa pääsyn. Jotta valtio voisi vakoilla aivan kaikkia. Tämä on siis aivan suoraan tosi elämästä otettua ja on siksi todella todentuntuinen. Enempää en juonesta paljasta sillä on mukavampaa itse nähdä elokuva tietämättä aivan kaikkea.

Elokuvassa näyttelee Matt Damonin ja Julia Stilesin lisäksi mm. Tommy Lee Jones, Alicia Vikander ja Vincent Cassel. Ainoastaan siis Damon ja Stiles ovat tuttuja aiemmista osista ja muut näyttelijät ja heidän hahmonsa ovat uusia tässä elokuvassa.

Vaikka Bourne siis oppii taas lisää menneisyydestään ja Treadstonesta ja vaikka elokuva onkin ihan hyvä. Niin silti se on liian samanlainen kuin aiemmat osat. Eli aina Bourne oppii uutta menneisyydestään ja häntä ajetaan takaa. Kunnes lopulta Bourne on vastakkain kaiken takana olevan tahon kanssa. Elokuva myös toistaa todella paljon muista osista ja samanlaisuuksia on jopa niin paljon että oikein välillä naurattaa. Eikä välttämättä aina hyvällä tavalla. Enempää en niistä tässä mainitse vaan jokainen saa käydä itse katsomassa ja toteamassa ne. Jos aiemmat osat on tuttuja niin kannattaa käydä katsomassa Honest Trailers Bourne trilogiasta joka kertoo aika hyvin siitä mitä samaa joka osalla on.

Kyseessä on silti siis ihan katsottava elokuva, vaikka kyseessä onkin ehkä huonoin Bourne elokuva. Sääli sinänsä koska Matt Damonin Bourneksi paluuta olen odottanut jo kauan. Niin ikävä ettei se aivan ylittänyt odotuksia ja on vaan liikaa sitä samaa vanhaa. Jopa edellinen osa missä ei itse Bournea nähty oli mielestäni parempi elokuva. Toivottavasti Damon tekee vielä ainakin yhden Bourne elokuvan jotta saataisiin viimeiseksi edes hyvä osa.

Kauan on myös puhuttu sarjan jatkosta ja Aaron Cross elokuva pitäisi jossain välissä taas tulla. Tämä elokuva vain meni studiolla sen edelle kun Damon ja ohjaaja Paul Greengrass saatiin taas mukaan. Tämä elokuva myös jättää jälleen auki mahdollisuuden jatko-osalle ja nähtäväksi jääkin vieläkö Damon ja Greengrass jaksavat näitä tehdä. Sillä ilmeisesti Damon ei tee Bourne elokuvaa ilman Greengrassin ohjausta ja toisinpäin. Studio puolestaan haluaa Damonin Bourne elokuvia niin kauan kuin näyttelijä vain on hengissä tai ainakin studion johto juuri niin sanoi haastattelussa. Toki jatkoa Rennerin Aaron Cross elokuvalle oli suunnitteilla ja se ilmeisesti jossain välissä on myös tulossa. Kysymys kuuluu vain että koska ja kumpi tulee ensin, jos siis Damon vielä palaa Bourneksi.

Vaikka kyseessä ei siis mielestäni ollutkaan kauhean hyvä elokuva vaan ihan katsottava ja kuitenkin jotenkin hyvä elokuva. Toki elokuva oli osin jälleen ennalta arvattava, sillä sen verran hyvin se toistaa aiempien osien kaavaa. Uskallan sitä silti ehkä suositella kaikille Bourne elokuvien faneille.

Arvosteltu: 17.11.2016