Ben Stillerin paras komedia ja yksi upeimmista satiirikomedioista.

11.11.2008 09:30

Katsoin elokuva toisen kerran uudelleen, paljon paremmalla laadulla ja yllätyin siitä, että se olikin itse asiassa paljon hauskempi.

Ennen elokuvan alkua näytetään pieniä ”tulevien elokuvien” trailereita. Niissä on mukana mm. Jeff Portnoyn pierukomedia Paksukkaat 2. Paras trailereista on ehdottomasti hauskin Saatanan Liittolainen, joka on munkkien oma Brokeback Mountain. Sitten alkaa varsinainen elokuva.

Tugg Speedman, Jeff Portnoy ja Kirk Lazarus ovat tekemässä sotaelokuvaa Tropic Thunder, joka kertoo Four Leaf Taybackistä, jota lähdetään pelastamaan Vietnamin vankileiristä. Elokuva keskeytyy pahasti, kun kaksi näyttelijää eivät osaa kommunikoida ja ohjaaja patistaa heitä liikaa, ja siinä samassa lähes neljän miljoonan dollarin arvoinen erikoistehostepommi tuhotaan – turhaan. (Muistelkaa elokuvaa pahuksenmoiset pirskeet.) Elokuvan ohjaaja Damien Cockburn vihastuu asiasta ja menee valittamaan tästä tuottajalle Les Grosmanille, joka on Hollywoodin studioiden pahin painajainen.

Elokuva perustuu Tropic Thunder -nimiseen kirjaan, jonka on tehnyt aito Four Leaf Tayback. Fourl Leaf ehdottaa Damienille, että näyttelijät heitetään viidakon siimekseen, jotta he voivat tehdä leffaa ”siviilityyliin”. Tugg kidnapataan ja muitten näyttelijöitten täytyy mennä pelastamaan tämä.

Tästä elokuvasta voidaan olla monta mieltä, mutta itse olen ja tulen olemaan aina samaa mieltä: Tropic Thunder on Ben Stillerin paras komedia ja yksi upeimmista satiirikomedioista. Elokuvaan on kasattu upea näyttelijäkaarti, toimivat tehosteet, loistava dialogi, kirkkaan satiirinen ilmapiiri ja mustaa huumoriakin löytyy seasta.

Ben Stillerin hahmo Tugg Speedman tuo mieleen Kurt Russell/Tom Cruisen -tyylisen toimintasankarin. Jack Black on melkein kuin uusi John Belushi/Eddie Murphy -klooni, jonka rooli jää elokuvassa hiukan liian löysäksi. On Black kyllä hauska, mutta se pieruhuumori alkoi ottaa päähän. Kirk Lazarus eli Robert Downey Jr. Russell Crowe -tyylisenä näyttelijänä näyttelee afroamerikkalaista kersanttia. Kirk on jäänyt roolinsa vangiksi ja viljelee kaikki mustien aforismit ja elkeet paljon paremmin kuin oikeat mustat näyttelijät. Steve Coogan Damien Cockburnina tuo mieleen Renny Harlinin. En tiedä miksi, mutta ehkä sen innokkuuden takia. Kuuluisista näyttelijöistä kiitoksen ansaitsee Nick Nolte Four Leafinä. Hän naurattaa, mutta kuka on se pirulinen tuottaja, joka muistuttaa erästä näyttelijää, joka näytteli monissa toimivissa elokuvissa? Ja melkein meinasi unohtua Matthew McConaghey, joka korvasi Owen Wilsonin viime hetkellä. Matt hoitaa roolinsa kotiin.

Monille Ben Stiller -faneille ja parodian ystäville upea satiirinen komedia, joka ei jätä kylmäksi. Tätä elokuvaa voivat kaikki kriitikotkin kiittää. Tällaista on nykyajan toimintaelokuvien teko.

Suosittelen!

Arvosteltu: 11.11.2008