Batmanin toimitapa on rauhallisempi, mutta totisempi.

30.7.2005 12:01

Alkuperäinen nimi:Batman Begins
Valmistusvuosi:2005

Batman Begins on uusin lepakkomiesleffa sitten vuoden 1997. Edelliset Batmanit olivat pettymyksiä, koska olen aina kaivannut Batmanistä synkkyyttä ja lievää mielipuolisuutta, enkä muovista supersankaria. Batman Begins kertoo kostajan elämän nuoruusvuosien kauhuhetkistä ensimmäisiin sankaritekoihin. Ohjaajan rooliin on valittu Christoper Nolan. Se teki leffalle vain hyvää. Leffa on saanut synkkyyttä ja jännittävää tunnelmaa.

Elokuvan sankari on siis Bruce Wayne. Bruce kokee pienenä vanhempien kuolemansa Gothamin kadulla. Brucella ei mene hyvin ja kostonhimo vaivaa häntä joka tuodaan hyvin esille. Bruce ei kuitenkaan saanut kostaa ja lähtee etsimään totuutta. Bruce palaa Gothamiin ja yrittää estää kaupungin tuhoutumista, Batmaninä. Brucen roolin on saanut Christian Bale, rooliin sopiva ja taitava näyttelijä. Batmanillä on monia vihollisia leffan aikana, mieleenpainuvin on Tri. Crane, jota tulkitsee hyvin Cillian Murphy. Batman elää kaksoiselämää öisin hän on yleensä Batmanina, päivisin hän on juhliva miljonääri. Kotonaan häntä palvelee viisas hovimestari Alfred, hänenki roolinsuhteen tehty varsin hyvä valinta eli Michael Caine. Näyttelijäkaarti on hyvä, mm. Batmanille varusteita tekevä Lucius Foxia näyttelee Morgan Freeman ja Batmaniin luottava poliisi Jim Gordonia näyttelee Gary Oldman. Waynen rakastama Rachel on Katie Holmes:n omaama rooli. Näyttelijät kohdallaan.

Batmania oli erityisen mukava seurata. koska toimintaa ei ollut koko ajan, ja silloin kun sitä oli, se oli hyvää. Batmanin toimitapa on rauhallisempi, mutta totisempi. Tällä kertaa hän ei kanna juurikaan ihmeellisiä erikoisvarusteita, vaan selviää yleensä myös älyä käyttämällä. Batauto yllätti minut totaalisesti, jumaliste mikä tankki! Vaikka Batman on pääosassa ja näkyy useimmiten, Nolan sai tehtyä siitä silti salaperäisen hahmon. Juoni on vähän mutkikkaampi kuin luulla saattoi ja käänteitä tulee usein. Elokuva piti mukanaan alusta loppuun asti. Paras Batman leffoista mitä itse olen nähnyt, mutta ei silti vielä erinomainen. Leffassa oli joitain mitään sanomattomia henkilöitä ja turhia kohtauksia. No niitäkin oli vain vähäisen. Elokuvan loppu vihjaili että ettemme säästyisi toiselta Batman-leffalta. Eräs tuttu pahis nimittäin jätti selvän tuntomerkin.

nimimerkki: phrantic

Arvosteltu: 30.07.2005