Avioliittokertomuksen ja katoamistrillerin jäätävä yhdistelmä, jonka David Fincher pistää solmuun tavalla joka jää pyörimään ajatuksiin hetkeksi aikaa.

3.10.2014 16:54

Alkuperäinen nimi:Gone Girl
Valmistusvuosi:2014
I’m not killing my wife

Mielikuvituksellisia ja synkkiä polkuja kävellyt ohjaajaveteraani David Fincher mies elokuvien Seitsemän, Fight Club, Zodiac ja The Girl With the Dragon Tattoo takaa ei päästä katsojaa helpolla uusimassa elokuvassaan Gone Girl. Gillian Flynnin kirjoittama vuonna 2012 ilmestynyt suurensuosion saanut romaani Gone Girl-Kiltti Tyttö sai melko nopeasti elokuvasopimuksen ja Gillian Flynn halusi itse käsikirjoittaa romaanistaan elokuvaversion. Keskeisiin rooleihin valitut Ben Affleck, Rosamund Pike, Tyler Perry ja Neil Patrick Harris herättivät aluksi mielipiteitä puoleen ja toiseen, mutta David Fincherin käsittelyssä on syntynyt jälleen kutkuttava trillerimatka jonnekin syvälle ihmismielen rajamaille.

Entinen journalisti ja nykyinen baarinpitäjä Nick Dunne (Ben Affleck) tapaa ihastuttavan naisen Amyn (Rosamund Pike) ja pian hääkellot soivat. Viidentenä hääpäivänä Amy ilmoitetaan mystisesti kadonneeksi ja kenelläkään ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä mitä on tapahtunut. Nickin ja Amyn kodista löytyy merkkejä rajusta väkivallasta. Etsivät Jim Gilpin (Patrick Fugit) ja Rhonda Boney (Kim Dickens) yrittävät selvittää Nick Dunnen osuuttaa Amyn katoamiseen. Nickin lakimies Tanner (Tyler Perry) kehottaa miestä olemaan vain oma itsensä, mutta pian mediankohu pääsee huippuunsa.

Gone Girl on tyylikkään rohkea kahdella aikatasolla liikkuva psykologinen-katoamistrilleri. David Fincher kuljettaa tarinaa sopivan verkkaisesti, mutta tunnelmaltaan koko ajan mukavan uhkaavasti kiristyvästi eteenpäin. Elokuva herätti tekovaiheessa pientä kohua romaanissa esiintyneistä häiriintyneistä kohtauksista, mutta David Fincher osaa pitää homman kunnossa. Varsinaisia väkivaltajaksoja ei ole montaa, mutta ne harvat kouraisevat vatsanpohjalta. David Fincherin elokuvien listalla Gone Girl sijoittuu Zodiacin ja The Girl With the Dragon Tattoon välimaastoon.

Gillian Flynnin käsikirjoitus kuvastaa hyvin miten media voi tehdä yhdestä ihmisestä hetkessä kuuluisan ja mitä tapahtuu kun se ikävämpi leima osuu omaan otsaan ja pakopaikkaa ei ole. Flynnin mysteeritarina kantaa myös hyvin ja tällä kertaa syylliset ja syyttömät tarina ei olekkaan perinteinen musta-valkoinen selvitetään katoamista, vaan tarina porautuu syvälle ihmissuhteiden ja salaisuuksien maailmaan. Tarinan juonenkäänteet onnistuvat iskeytymään suoraan alitajuntaan.

Ohjaajanakin mainetta niittänyt Ben Affleck tekee yhden vahvimmista rooleistaan vaimonsa katoamisesta huolissaan olevana ja median täysin ihmisraunioksi muuttaneen Nick Dunnen Roolissa. Rosamund Pike heittää samalla myös kivenkovan roolin Amy Dunnen osassa ja ennakko-puheet Oscareista ja muista palkinnoista ei ole kaukaa puhuttuja huhuja. Neil Patrick Harris onnistuu myös toimivasti salaperäisen Desi Collingsin osassa, joka tuntuu tuntevan Dunnen pariskunnan paremmin kuin he itse. Tyler Perry pärjää yllättävänkin toimivasti Nickin lakimiehenä ja ystävänä. Kim Dickens ja Patrick Fugit tekevät toimivaa työtä katoamistapauksen kimpussa olevina etsivinä.

Kokonaisuutena Gone Girl on avioliittokertomuksen ja katoamistrillerin jäätävä yhdistelmä, jonka David Fincher pistää solmuun tavalla joka jää pyörimään ajatuksiin hetkeksi aikaa

Arvosteltu: 03.10.2014