Avautuu hitaasti, mutta antaa ajateltavaa kun tarina etenee kohti yllättävää loppuaan.

18.5.2006 13:24

Alkuperäinen nimi:The Others
Valmistusvuosi:2001

Vuonna 1945 Jerseyn saarella, kostean usvan peittämässä isossa talossa äiti Grace (Kidman) kasvattaa kahta allergista lastaan. Grace odottaa miestään Charlesia (Eccleston) palaavaksi sodasta kotiin. Gracea auttaa joukko ystävällisiä palvelijoita. Pian talosta alkaa kuuluaa outoja ääniä, jotka saavat Gracen ja hänen lapsensa pelon valtaan.

Alejandro Amenábarin ohjaama ja käsikirjoittama The Others on todella kaunis kauhusatu tai sanoisinko kauhupainotteinen draama, pelosta ja odottamisesta. Idea talosta usvan keskellä kuulostaa kliseeltä, mutta sitä The Others ei ole. M. Night Shyamalnin elokuvista pitävät pitävät varmasti tästäkin. Itse olen aina pitänyt suuresti tälläisistä suspense-trillereistä, joissa pelkoa luodaan ajatuksella, eikä vain pelkillä boo-efekteillä.

Amenábar käyttää hyvin yksittäisiä isoja huoneita, portaikkoja ja kostean synkkää ilmastoa tunnelman luomiseen. Pelko äidin ja kahden lapsen välille ja kaipuu isää kohtaan saatiin hyvin esille. Amenábar kertoo tarinansa verkkaisella otteella, mikä kuuluukin tälläiseen trilleriin. Hän vihjailee pitkin tarinan kerrontaa, mikä siellä lopussa odottaa?

The Others avautuu hitaasti, mutta antaa ajateltavaa samalla kun tarina etenee kohti yllättävää loppuaan. Nicole Kidmanin upean roolisuorituksen ja Alejandro Amenábarin taiturimaisen käsikirjoituksen ja ohjauksen säestämänä The Others on todella upeaa katselvaa alusta loppuun.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 18.05.2006