Amerikkalaisilla meni kaikki vikaan.

11.7.2005 08:33

Alkuperäinen nimi:Tora! Tora! Tora!
Valmistusvuosi:1970

Japanilaiset hyökkäsivät 7.12.1941 Yhdysvaltain Tyynenmeren laivastotukikohtaan Pearl Harborin. Tämän seurauksena Yhdysvallat liittyi toiseen maailmansotaan. Tämä leffa kertoo hyökkäystä edeltäneistä tapahtumista ja tämän pitäisi olla melko totuudenmukainen. Elokuva on toteutettu japanilaisten ja amerikkalaisten yhteistyönä. Japanilaisten osuuden ohjasivat Kinji Fukasaku ja Toshio Masuda. Amerikkalaisten osuuden puolestaan ohjasi Richard Fleischer. Yhdysvalloissa tämä ei ollut mikään menestys, mutta Japanissa tämä on menestynyt varsin hyvin.

Elokuva kuvaa siis aikaa ennen Pearl Harborin hyökkäystä. Tässä näytetään selkeästi ja kursailemattomasti, mitä kaikkea meni vikaan. Amerikkalaisten puolella meni itse asiassa lähes kaikki vikaan. Tukialukset olivat vääränlaisella alueella, eikä informaatio kulkenut niin kuin olisi pitänyt. Mutta elokuva näyttää asiat yksityiskohtaisesti. Myöskin japanilaisten puolella oli omat ongelmansa. Loppupuolella sitten näytetään Pearl Harborin hyökkäys.

Elokuva on toteutettu erittäin hyvin. Näyttelijät tekevät hyvää työtä. Vaikka elokuva ohjattiin jaettuna amerikkalaiseen ja japanilaiseen ryhmään, siitä saatiin aikaiseksi hieno elokuva. Myös lopun hyökkäys on tehty hyvin. Tässä katsoja saa erittäin hyvin tietoa siitä, mitä kaikkea on mennyt pieleen. Vaikka isku olikin osittain tiedossa, siihen ei oltu valmistauduttu. Eivätpä jenkit ole kyllä tainneet siitäkään oppia mitään. Tapahtuihan jo ennen WTC:n iskuja laiminlyöntejä. Siinäkin eri tahoilla oli vihjeittä, että jotain isoa on tapahtumassa, mutta kukaan ei osannut koota tietoja.

Arvosteltu: 11.07.2005