Aliarvostettu, jopa myös hieman unohdettu Coenin veljesten mestariteos.

11.2.2016 15:49

Ohjaajat: ,
Alkuperäinen nimi:Blood Simple
Valmistusvuosi:1984

Kun puhutaan Coenin veljesten parhaimmista elokuvista ensimmäisenä tulee mieleen esim: Fargo, No Country For Old Men tai vaikkapa The Big Lebowski. Itse henkilökohtaisesti pidän näitä elokuvia viihdyttävinä draama/trilleri rainoina joihin on loistavasti sekoitettu mustaa huumoria. Mutta mikään Coen brothersien elokuva ei ole onnistunut ”räjäyttämään” tajuntaani samalla tavalla kuin Blood Simple.

Baarinomistaja Marty (Dan Hedaya) palkkaa yksityisetsivän (M. Emmet Walsh) tappamaan vaimonsa (Frances McDormand) ja hänen rakastajansa Rayn joka sattuu työskentelemään Martyn alaisena. Yksityisetsivä ei kummiskaan tee kaikkea aivan oppikirjan mukaan, jonka jälkeen verta vuodatetaan runsaasti eri osapuolten väärinkäsityksien kautta.

Blood Simple usein unohdetaan Coenin veljesten laajasta ja värikkäästä elokuvatuotannosta, ehkä juuri sen takia että se on heidän ensimmäinen teoksensa. Tätä elokuvaa oli vaikea löytää, kunnes satuin törmäämään siihen paikallisessa kirjastossa. Päätin lainata sen ja huh huh!! Blood Simple on Coenin veljesten ehdoton mestariteos joka säkenöi sen hienolla juonellaan ja virheettömällä näyttelemisellään. Elokuvan käsikirjoitus on täyttä rautaa. Se on pakattu täyteen hienoja juonenkäänteitä, hahmoja että aitoa ja realistista dialogia. Mikä eniten minua viehättää dialogissa että tarinankerronnassa on se että juonta ei kerrota dialogin välityksellä suoraan yleisölle. Elokuva kertoo tarinaa visuaalisella tavalla ja antaa katsojalle pohdittavaa siitä mitä elokuvassa tapahtuu. Leffa on myös kohtuullisen lyhyt joka tuo arvoa jokaiselle kohtaukselle, eikä missään vaiheessa elokuvaa tule semmoista kohtausta josta voisi sanoa että sen olisi voinut katkaista pois. Leffa on pakattu hienosti yhteen, juuri oikealla tasapainolla ja tahdikkuudella.

Elokuvan tunnelma on viritetty synkäksi ja kieroutuneeksi ja se sopii elokuvan juoneen ja hahmoihin. Tästä pitää kiittää etenkin hienoa kuvaamista joka on ikään kuin tarinan kertoja. Elokuvan hahmot eivät tiedä mitä on tekeillä vaan me, yleisö tiedetään elokuvan taustat, motiivit ja tosten tekemiset joka lisää jännitystä ja juonikkuutta. Musiikki on myös erittäin synkkää ja pirullista ja värittää hienoissa paikoissa hahmojen tunteita ja tarinan suuntaa. Näytteleminen on tietenkin aivan loistavaa ja heistä pisimmän korren vetää kieroutunut ja niljakas M. Emmet Walsh joka on kuin luotu tähän yksityisetsivän rooliin. Jay Getz ja Frances McDormand saavat myös hahmoihinsa oivaa tunnetta ja aitoutta. Dan Hedaya vetää erittäin pelottavan suorituksen mielipuolisena Martyna joka suuttumuksen vallassa pystyy tekemään mitä tahansa.

Elokuvasta löytyy myös ehkä Coenin veljesten paras lopetus joka ikäänkuin Hitchcock-maisesti liimaa katsojan penkkiin kiinni. Muutenkin elokuva on erittäin jännittävä ja ensimmäisen juonenkäänteen jälkeen katsoja naulataan elokuvaan kiinni, niin että siitä ei hevin pääse irti. Tästä leffasta ei löydy sitä Coenien tunnettua mustaa huumoria vaan elokuva toimii pelkkänä jännärinä mestarillisen hyvin.

Coenin veljesten vuoksi suosittelen jokaista näkemään tämän elokuvan. Se on aliarvostettu ja ehkä myös unohdettu, mutta siinä on silti erittäin paljon voimaa, tunnetta ja jännitystä. Huonoa puolta en tästä elokuvasta löydä joten Blood Simple saa 10 pistettä ja papukaijamerkin.

Arvosteltu: 11.02.2016