Aika mauton, kieltämättä. Silti paikoin aika hauska, kieltämättä.

5.7.2004 21:57

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Little Nicky
Valmistusvuosi:2000

Sattuipa eteeni komedia nimeltä Little Nicky. Olin nähnyt leffan parikin kertaa aikaisemmin ja se oli kolahtanut aivan täysillä. Nyt tahdoin nauraa vielä vähän, mutta huomasinkin kasvaneeni jopa hieman älyllisesti. Leffa nimittäin oli todellakin pelkkää roskaa, jonka vitsit olivat suurimmalta osalta täysin typeriä. En ole koskaan Sandleria kunnioittanut, mutta en ole pahemmin vihannutkaan. Nyt kuitenkin hän vetää pahimpia pohjamutiaan. Hänen aikaisemmat leffansa Happy Gilmore ja Big Daddy olivat oikeasti ihan mukavia ja leppoisia komedioita, mutta Little Nicky taitaa tällä hetkellä edustaa huonointa Sandleria. Ei leffa nyt ihan huono ole, onhan niitä paljon huonompiakin. Saahan tälläkin parit hymähdykset aikaan.

Sandler esittää Nickyä, jonka isä on itse Saatana (Harvey Keitel) ja äiti enkeli (Reese Witherspoon). Nickyllä on kaksi veljeä, Adrian (Rhys Ifans) ja Cassidus (Tom ’Tiny’ Lister Jr.). Kun isukki päättää hallita Helvettiä vielä toisetkin 10 000 vuotta, niin Nickyn veljet lähtevät maan päälle valloitusretkelle. Sen seurauksena Helvetin portit jäätyvät ja Saatana alkaa rapistumaan, jos hänen poikansa eivät pian palaa takaisin. Siispä Nicky lähtee pelastusmatkalle. Siellä hän tapaa jopa hänen ihastuksen kohteen (Patricia Arquette) sekä saa apurikseen puhuvan koiran.

Juoni kuullostaa todella typerältä, mutta sitähän se onkin. Elokuvassa on muutama hyvä idea ja jopa muutamaan otteeseen katsoja voi jopa hymähtääkin. Kokonaisuus kuitenkin ontuu vähän. Mukaan on saatu myös tylsiä kohtia, mutta homma etenee kuitenkin sulavasti ja vauhdikkaasti. Koiran jutut ovat ihan hauskoja ja tuo jopa hieman pelastaa tätä leffaa.

Mukaan on saatu myös muutama todella mauton juttu, jotka toki voivat naurattaa joitain katsojia (varsinkin nuoria sellaisia). Tässä pläjäyksessä voi nähdä esim. Hitlerin anukseen työnnettävän ananaksen. Myös muutama moka on havaittavissa, sillä tuskin (pieni SPOILERIvaroitus) Jumala lähettäisi Ozzy Osbournea pelastamaan Maapalloa.

Nimihemmojakin on saatu juttuun mukaan. Adam Sandler lähinnä ärsyttää puhevikaisena Nickynä ja Harvey Keitel on pahasti eksyksissä. Minä pidän Keiteliä erittäin hyvänä näyttelijänä, mutta tämä laskee hieman pisteitä. Tarantinonkin voi bongata kadulla heiluvana saarnamiehenä, mutta sen takia tätä leffaa ei kannata tarkistaa. Rhys Ifans onnistuu yleensä piristämään olemuksellansa mitä leffaa tahansa (esim. Notting Hill), mutta nyt hän ei ole oma itsensä. Rhys saisi poistua tällaisista leffoista ja esittää niitä tavallisia juntin rooleja, joihin hän sopii kuin nenä naamaan. Patricia Arquette ei säväytä mitenkään ja pienessä osassa nähtävä Reese Witherspoon bimboilee tavalliseen tapaansa. Hommassa voi nähdä myös Sandlerin vakiokalustetta eli esimerkiksi Rob Schneider vilahtaa ruudussa.

Little Nicky on vauhdikas ja paikoin jopa hauska komediapläjäys. Nuorisolle tarkoitettua älytöntä viihdettä, jossa on myös hyviä ideoita eli ihan toimivaa kertakäyttökamaa. Mieluummin vuokraus kuin osto, jos et satu olemaan mikään Sandlerin kova fani. Soundtrack on myös aika kovaa kamaa. Pläjäyksen idea on kieltämättä hyvä, mutta sitä ei ole saatu toimimaan kunnolla. Mahdollisuuksia olisi ollut vaikka minkälaiseen piikittelyyn, mutta tämä jää vain keskitason alle roikkuvaksi vaivattomaksi komediaksi.

Eli jos tahdot nähdä hametta käyttävän Hitlerin, joka saa pian ananaksesta (eikä mistään kovin pienestä sellaisesta) perseeseen, niin tämä on sinun leffasi. Aika mauton, kieltämättä. Silti paikoin aika hauska, kieltämättä. En suosittele aivojen käyttämistä rainan pyöriessä kuvaruudulla (paitsi, jos et tahdo miettiä miksi erehdyit katsomaan tätä).

Arvosteltu: 05.07.2004