Aika mahdottomalta kuulostava keikka, mutta mikäänhän ei ole mahdotonta, kun on Puupää – asenne päällä.

3.12.2004 17:35

Alkuperäinen nimi:Pekka ja Pätkä salapoliiseina
Valmistusvuosi:1957

Kaikki varmasti tuntevat Pekka Puupään ja Pätkän. Kaksi tavallista maantallaajaa, joiden elämä on täyttä komediaa ja kohellusta. Herrat ovat kuin suomalaisen junttihuumorin ikoni Uuno Turhapuro. Hekin kieltäytyvät töihin menosta kaikin keinoin ja aina keksivät uusia keinoja vetelehtiä.

Tässäkin leffassa Pekan tiukka, kaulinta heiluttava pahannäköisesti silmillään mulkoileva Justiina-vaimo patistaa kaverukset töihin. Kaverit menevät, ostavat kasan salapoliisikrääsää ja siitäkös Justiina ei pidä. Mutta sitten tapahtuu ihme: Pekka ja Pätkä todellakin perustavat kuin salama kirkkaalta taivaalta etsivätoimiston.
Heidän ensimmäinen keikkansa on löytää johtajan poika, jota itse johtaja ei edes halua takaisin.

Aika mahdottomalta kuulostava keikka, mutta mikäänhän ei ole mahdotonta, kun on Puupää asenne päällä. Tälläkin kertaa Pekka & Pätkä – aksenttia ja kohellusta on luvassa taukoamatta, mutta touhu on terävempää useimmissa Puupää-leffoissa. Yksinkertaisesti parivaljakon Sherlock Holmes-meininki on hyvinkin purevaa ja senpä vuoksi aika kuluu rattoisasti ilman kelloon vilkaisematta. Mitä ihmettä Puupäästä voi vielä sanoa. Järkeä ei ehkä paljoa ole, mutta aivot narikkaan ja Puupäätä tölläämään. Niin se homma käy.

nimimerkki: Koralli

Arvosteltu: 03.12.2004