Äijäviihdettä parhaimmillaan.

29.5.2005 23:14

Alkuperäinen nimi:Giù la testa
Valmistusvuosi:1972

Sergio Leonen vähiten tunnettu elokuva, jolla on monta nimeä ei kuulu Leonen parhaimmistoon mutta mainio leffa se on silti. Eletään 1900-luvun alkua. Meksikossa riehuu vallankumous ja rähjäinen maalaisrosvo Juan (Steiger) yhdistää voimansa dynamiittiin seonneen irkkuterroristin kanssa. Alkuun suunnitellaan pankkiryöstöä, mutta myöhemmin sekaannutaan itse vallankumoukseen. Dynamiitti paukkuu, aseet rätisee ja ruumiita tulee. Ja kaikki tämä vielä höystettynä Morriconen mainiolla musiikilla.

Steiger ja Coburn hoitavat pääosat hyvin. Steigerin Juanista tulee automaattisesti mieleen Hyvien, Pahojen ja Rumien Tuco. Sama olemus, ristinmerkkien teko ja kirosanat. Coburn loistaa myös kävelevänä pommina jolla on lyhyt tulilanka. Todella hyvin kirjoitettu hahmo. Kestoa leffalla on kaksi ja puoli tuntia mutta suurempia kyllästymisen tunteita ei kerkiä tulemaan. Keskivaiheilla meno pikkaisen latistuu mutta siitä noustaan ylös nopeasti. Ei tästä leffasta suurempia haukkuja keksi. Muutamat turhat kohtaukset ja lopun ylipitkä imelähkö flashback rokottavat kuitenkin hieman pisteitä. Leonen ystävät pitävät melko varmasti ja suosittelen kyllä muillekkin. Äijäviihdettä parhaimmillaan.

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 29.05.2005