Äijäleffojen aatelia ja jokaisen Westernien ystävän pitäisi nähdä tämä leffa.

12.6.2004 20:53

Alkuperäinen nimi:The Wild Bunch
Valmistusvuosi:1969

Sam Peckinpahilta olin nähnyt aikaisemmin vain mestarillisen Rautaristin, joten Hurjassa joukossa oli odotukset korkealla. Ja kyllähän se odotukset kutakuinkin täyttikin.

Vanhanpuoleinen lainsuojattomien joukko johtajanaan Pike niminen mies (Holden) ja tämän oikeana kätenä toimiva Dutch (Borgnine). Muu joukko onkin omaa luokkaansa. Gorghin veljekset Lyle ja Trector (Oates, Johnson), vanha Sykes (O’Brien) ja Angel (Sanchez). Porukka päättää viimeisenä hommanaan ryöstää junan ja aseita Meksikon armeijalle, perässään entinen lainsuojaton Deke Thornton (Ryan).

Hurja joukko kuuluu Western-lajityypin ehdottomiin klassikoihin, vaikka on tyyliltään täysin erilainen kuin esimerkiksi Leonen mestarilliset Westernit. Hieno leffa on kuitenkin kyseessä vaikka juoni on aika ohkainen. Leffan valtteina toimivatkin hyvät näyttelijät, äijämäinen fiilistely ja hieno ohjaus. Peckinpahin tavaramerkkiä, nopeaa ja hidastettua väkivaltaa yhdistettynä ja välilläkin liioiteltuja veren roiskahduksia käytetään hienosti vaikkakaan ei niin taidokkaasti kuin Rautaristissä. Mutta koska Hurja Joukko oli Peckinpahin varhaisiampia töitä tämä annettakoon anteeksi. Hyvänä esimerkkinä Peckinpahin tyylistä toimii lopun surullisen kuuluisa verilöyly jossa ei ammuksia säästellä ja ukkoa kaatuu kuin heinää. Hurja joukko on todellakin äijäleffojen aatelia ja jokaisen Westernien ystävän pitäisi nähdä tämä leffa. Suosittelen!

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 12.06.2004