1.5.2001 22:13

Loistavan Heatin ohjannut Michael Mann yllättää mediamaailmaan keskittyvällä draamalla. Elokuva kertoo 60 minuuttia -ohjelman toimittajan ja kohuhaastateltavan välisestä suhteesta. Itse elokuvan aiheeseen ei tahdo suomipoika syttyä. Jenkkilän lehmipoikia nämä tupakkaoikeudenkäynnit ja niiden johdannaistapahtumat ovat varmaan jaksaneet kiinnostaa. Mutta elokuvassa aiheen takaa löytyy moniulotteisempia arvoja, joiden varaan tarina on taitavasti kyhälty. Aiheen kuivakkuuden huomioon ottaen leffa jaksaa kantaa todella hyvin koko pitkän pituutensa ajan.

Tunnelmaa saadaan aika ajoin tiivistettyä todella tehokkaasti. Mann hallitsee tilanteita erinomaisen taitavasti. Ajoittain todella voimakastunnelmaista meininkiä. Tämän tasoista ohjausta nähdään näissä tämän päivän amerikkalaisfilmeissä valitettavan harvoin. Ohjaajan ja näyttelijöiden varaan rakennettu onnistunut pläjäys!

Russel Crowe vetää roolinsa hyvin ja on saanut itsensä turvotettuakin esittämänsä hahmon mittoihin. Al Pacino päästetään maneeriensa mukaisesti mesoamaan aika-ajoin. Pacinon hienous piilee juuri tuon mökä-äijän ja herkän miehen balanssin näyttelemisen taidossa. Sitä nähdään taas kerran. DVD-version featurettessa voidaan nähdä pienet kommenttipätkät päähenkilöiden esittämiltä aidoilta henkilöiltä.

Arvosteltu: 01.05.2001