Äärimmäisen kiehtova kurkistus muiden elämään, mutta myös kurkistus omaan elämään.

9.7.2012 13:32

Alkuperäinen nimi:Life in a Day
Valmistusvuosi:2011

Mitä ympäri maailma tapahtuukaan juuri nyt? Juuri nyt kun luet tätä, syöt aamupalaa tai lähdet töihin? Millaista on elämä?
Mitä kaikkea tapahtuu yhden päivän aikana?

Ridley Scottin tuottamaa dokumenttia varten ohjaaja Kevin MacDonald pyysi kaikkia ihmisiä ympäri maailman kuvaamaan elämäänsä 24.7.2010. Tuloksena tuli 4,500 tuntia materiaalia yli 190 maasta, ja näistä valittiin sekä luotiin 95 minuutin pituinen dokumentti Life in a Day. Ohjaajan sanojen mukaan 75% materiaalista tuli omatoimisten kuvaamisten avulla ja loput 25% kun he lähettivät videokameroita ihmisille, saaden itse takaisin muistikortin siltä päivältä.

Kurkistus elämään yhdeltä päivältä on äärimmäisen kiehtova. Elämme itse joka päivä, monesti jopa tarttuneena samoihin ruutineihin, mutta millainen on päivä muualla. Kaikkien päivässä ei tapahdu mitään kiehtovaa ja uutta, mutta onko se silti menetetty päivä elämästä? Osalle dokumenttiin kuvattu elämä on aivan jokapäivästä rutiinia, mutta silti toisille se on aivan erilaista ja mielenkiintoista.

Ihmisiä pyydettiin vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiin: mitä taskuissasi on, mitä rakastat, mitä pelkäät? Vastaukset ovat kiehtovia ja avaavat hyvin paljon vastaajansa elämäänsä. Ääretön määrä tarinoita muhii kuvaajan sekä kuvattavan takana. Vastaukset ovat paikoin hauskoja ja paikoin jopa hyvin surullisia.
Dokumentti tarjoaa kysymykset myös katsojalleen, eikä pieneltä elämän pohdiskelulta voi välttyä, mitä minä rakastan, pelkään? Mitä löytyy taskuistani ja mitä se kertoo minusta? Life in a Day on kurkistus muiden elämään, mutta myös kurkistus omaan elämään.

Life in a Day kulkee läpi vuoden 2010 heinäkuun 24. päivän aivan keskiyöstä seuraavaan yöhön, koko 24 tuntia. Kysymysten ohella klipit on jaettu selväpiirteisiin kokoelmiin, joka antaa hyvin sulavan ja virtaviivaisen vauhdikkuuden dokumentille eikä kömpelöä töksähtelyä synny. Tunnelmallisen ja aiheeseen sopivan taustamusiikin avulla puolitoista tuntinen suhahtaa nopeasti tätä katsellessa.

Kyseessä on dokumentti, joka varmasti tarjoaa erilaisen katselukokemuksen jokaiselle katsojalleen. Itselleni näin nuorena katselijana se lisäsi arvostusta elämään ja maailmaan, sekä synnytti mahdollisuuksia ja tavotteita, uteliaisuutta maailmaan sekä omaan elämään. Suurimmaksi osaksi positiivinen ja optimistinen asenne välittyy klipeistä, antaen positiivisempaa näkökulmaa elämästä. Raakuuden välttäminen ei kuitenkaan ole mahdollista, onhan kyseessä päivä elämästä. Osalle esimerkiksi lehmän tappaminen saattaa olla järkyttävää katseltavaa ja sotakin on myös esillä.

Life in a Day on dokumentti, jota ei ole tarkoitettu katsottavaksi pinnallisesti. Jokainen kokee ja näkee sen eri tavalla, mutta jonkinlaisten tunteiden herääminen on varmaa: tätä jää miettimään pitkään jälkeenpäin. 24.7.2010 päivän aikakapselina toimiva Life in a Day on varmasti miellyttävä katselukokemus monenkin vuoden ja vuosikymmenen päästä.
Kyseessä ei ole vain kasa kotivideoita yhdeltä päivältä, vaan kooste murto-osasta jokapäiväisestä elämästä. Suosittelen tätä jokaiselle elämää arvostavalle ja elämästä uteliaalle katsojalle. Varsinkin kun tämän koko dokumentin näkee ilmaiseksi sen ”syntypaikassa”, Youtubessa.

Arvosteltu: 09.07.2012