Glass ensi-illassa: Leffantekijä laittoi itsensä likoon

M. Night Shyamalanin Glass, eli vuoden 2000 Unbreakable - särkymätön -rainan jatko-osa, on leffateattereissa tällä viikolla. Elokuvan takaa on paljastunut yksityiskohta, jollaista ei tämän kokoisten tähtien tuotannoissa usein näe: M. Night Shyamalan päätyi kustantamaan elokuvaansa itse.

Bruce Willisin, James McAvoyn ja Samuel L. Jacksonin näyttelemät särkymättömänä itseään pitävä David Dunn, monipersoonainen Kevin ja hauras Elijah Price kohtaavat toisensa Glassissa ei vain sen ansiosta, että Shyamalan on kirjoittanut niin. Talousmedia Forbesin mukaan käsikirjoittaja-ohjaaja on joutunut ottamaan miljoonia lainaa omaisuuttaan vastaan rahoittaakseen elokuviaan. Kahdesta Glassia edeltäneestä elokuvastaan saamillaan tuloilla hänen onnistui saada kokoon 20 miljoonaa dollaria tätä leffaa varten.

Tällainen toiminta on tuttua monille itsenäisille elokuvantekijöille, jotka toimivat Hollywood-koneiston ulkopuolella. Kehutun Kuudennen aistin ohjaaja joutui kuitenkin valitsemaan tämän tien todennäköisesti siksi, että hänen uralleen osui liian monta studioille kalliiksi käynyttä floppia. Toisaalta rahoittaessaan elokuviaan itse M. Night Shyamalan pystyy paremmin varmistamaan, että ne vastaavat hänen taiteellista näkemystään.

Oman taiteellisen näkemyksen varmistaminen ei tosin takaa leffan onnistumista. Glassin ennakkoarviot eivät ole olleet rohkaisevia. Mikäli yleisö on samaa mieltä kriitikoiden kanssa, elokuva saattaa jäädä pahasti miinukselle lippukassoilla.

Lähteet: Forbes, USA Today

Kuva: Universal Pictures/Glass, 2019

R. Isoviita 17.01.2019 klo 13:15

Suuryhtiöiden kiista Spider-Manista: hyvät ja huonot puolet

Sony on tiedottanut neuvottelujen tilasta.

Matrix saa jatkoa, mutta miksi Laurence Fishburne ei ole ehkä mukana?

Keanu Reeves ja Carrie-Anne Moss uusivat roolinsa.

Arvaatko, kuka Downton Abbey -tähti harkitsi paluutaan pisimpään?

Elokuva jatkaa sarjan vaiheita syyskuussa.