Näyttelijälegenda Marlon Brando palaa haudan takaa

30.7.2015 16:10

Kummisetä-elokuvien tähti Marlon Brando kuoli 80-vuotiaana heinäkuussa 2004, mutta tänä vuonna hänestä on julkaistu uutta kuvamateriaalia. Mm. kahdella Oscarilla ja kahdella BAFTA:lla palkittu näyttelijä äänitti siviilissä tuntitolkulla muistojaan ja ajatuksiaan useiden vuosien varrella. Näitä on koottu alkuvuodesta asti eri festivaaleilla nähtyyn ja vähitellen laajempaan levitykseen tulevaan uutuusdokumenttiin, mutta elokuva herättää Brandon henkiin myös tuoreemman materiaalin avulla.

Listen to Me Marlon -dokumentin käsikirjoittaja ja ohjaaja Stevan Riley ei halunnut käyttää ääninauhojen lisäksi elokuvassaan Brandoksi maskeerattua näyttelijää.

– [Minulla oli hallussani] tämän menneisyyteensä katsovan miehen ääni ja oli hiukan arvoitus, kuinka sen voisi myös kuvata. Ajattelin varjoja tai hahmoa, ehkä näyttelijää [Brandon] talossa, joka on rekonstruoitu. Ajatus, että joku esittäisi Brandoa, ei ole koskaan saanut oloani tuntumaan mukavaksi. Hän on yksi jäljittelemättömiä näyttelijöitä, Riley kertoo Indiewiren haastattelussa.

Riley löysi ääninauhoja tutkiessaan tietoa siitä, että näyttelijälegenda oli antanut tehdä kolmiulotteisen laserskannauksen päästään 1980-luvulla – aikana, jona CGI-efektit eivät vielä olleet yleisesti käytössä. Brando, joka oli käynyt useita keskusteluja tehostemies Scott Billupsin kanssa, oli ollut innoissaan tulevaisuuden teknologiasta ja arvellut näyttelijöiden joskus olevan ”tietokoneiden sisällä”. Riley otti yhteyttä Billupsiin, jonka varastossa Brandon kuvat yhä olivat ja toi niiden sekä Passion Pictures -yhtiön animaattorien avulla edesmenneen tähden haudan takaa dokumenttiinsa.

Marlon Brando nähtiin postuumisti myös Superman Returns -elokuvassa, johon palkittu mutta sittemmin konkurssiin ajautunut efektialan yritys Rhythm & Hues loi näyttelijän kuvajaisen nykytekniikan keinoin. Kyseisessä elokuvassa ei kuitenkaan käytetty tarkkaa näyttelijän kolmiulotteista kuvaa, vaan filmimateriaalia, joka Brandosta oli kuvattu samaa Teräsmiehen isän roolia varten jo vuoden 1978 Superman-seikkailuun.

Monet näyttelijät ja muut julkisuuden henkilöt vaativat nykyään sopimuksissaan, ettei heidän kasvojaan saa luoda postuumisti esim. elokuviin uuden tekniikan keinoin. Heihin lukeutuu viime vuonna edesmennyt koomikko ja näyttelijä Robin Williams, joka epäsi virallisesti olemuksensa käyttämisen tällä tavoin vuoteen 2039 asti.

Dokumentin traileri

Lähteet: Indiewire, The Guardian, THR, fxguide

Kuva: Carl Van Vechten/ Viettelysten vaunu (1948)