Mad Max: Fury Road saa äkäistä palautetta

14.5.2015 14:32

Huomenna perjantaina myös Suomessa ensi-iltaan tuleva Mad Max: Fury Road on ennakkoon ollut ison hypetyksen kohteena. Kaikki eivät kuitenkaan ole tästä rainasta riemuissaan. 30 vuotta edellisen Mad Max -elokuvan jälkeen saamalta ohjaajalta (George Miller) ilmestynyt uusi Mad Max on saanut miesten oikeuksia puolustavat äijät äreiksi.

Aktivistien ärinän nostattajana on toiminut blogisti Aaron Clarey Return of Kings -sivulle laatima kirjoitus, jossa hän suomii Mad Max: Fury Roadia elokuvan trailerin ja ennakkotietojen perusteella. Jo tuhansittain kommentteja kerännyt blogikirjoitus sisältää mm. seuraavanlaista tekstiä:

Totuus on, että olen suuttunut Hollywoodin väen ja Fury Roadin ohjaajan tapaan houkutella minut ja muut miehet katsomaan tätä elokuvaa. Kaikki NÄYTTÄÄ upealta. Se näyttää juuri siltä jätkien toimintaleffalta, jota olemme epätoivoisesti odottaneet, missä on yksi periaatteiden kaveri vastassaan monta vailla periaatteita.

Mutta tehdäänpä asia selväksi. Tämä on se keino, jolle he aikovat väkisin tunkea feminismin alas kurkustasi. Tämä on feministien ja Hollywoodin vassarien Troijan hevonen, jota he (turhaan) käyttävät inttääkseen naisten olevan tasa-arvoisia miesten kanssa kaikessa, mukaan lukien ruumiillisessa mielessä, kestävyydessä ja logiikassa. Ja tätä he käyttävät tekosyynä hämärtämään maskuliinisuuden ja feminiinisyyden rajoja, pilatakseen naiset miehiltä ja miehet naisilta.

Vaikka kirjoittaja itse on todennut Youtube-videollaan, ettei hän ole miesten oikeuksia puolustava aktivisti, on hänen tekstinsä kuitenkin saanut monet puhisemaan raivosta – sekä elokuvan puolesta että sitä vastaan. Näyttelijätär Charlize Theronin ryvettyneen Furiosa-hahmon saama suuri näkyvyys ja kuuluvuus elokuvan trailerissa on yksi niistä seikoista, jotka ovat monia ärsyttäneet. Useimmat keskustelijoista eivät ole vielä nähneet Mad Max: Fury Roadia.

Lähteet: The Telegraph, Return of Kings, DigitalSpy

Kuva: Warner Bros