Robert Downey Jr. kertoi, miksi hän haluaa tehdä Hitchcock-klassikon uusiksi

16.7.2023 19:16
Universal/Oppenheimer, 2023

Kuluvan vuoden maaliskuussa paljastui, että Alfred Hitchcock -leffasta Vertigo – punainen kyynel suunnitellaan uutta versiota. 1950-lukulaisen jännitysklassikon versiointia ei puuhaa kukaan muu kuin Oppenheimer-elokuvassakin näyttelevä Robert Downey Jr. Koska monet Hitchcock-elokuvien uudet tulkinnat ovat jääneet alkuperäisten tasosta, tähden aikeet ovat herättäneet myös epäilyksiä.

Miksi tarttua tarinaan, josta jännityksen mestarin versiota pidetään yleisesti ottaen yhtenä elokuvahistorian huipputeoksista? Esim. vuonna 2022 Sight & Sound -lehti nosti sen jopa kaikkien aikojen kolmen parhaan elokuvan joukkoon. Downey Jr. tarjoaa vastauksen tähän New York Timesille antamassaan haastattelussa. Tähti vaikuttaa innostuneen haasteesta:

– Riskijutut. Siitähän on neuvottu pysymään kaukana. Hyvä homma, sen kimppuun siis! Kuka ensinnäkin olisi messissä tekemässä sitä meidän kanssamme? Iso sydän heille, isosti kunnioitusta. Toiseksi: parasta lukea alkuperäinen synopsis uudestaan. Luulen, että me pystymme parempaan.

Alkuperäisen elokuvan päähenkilöä vaivasi korkeanpaikankammo. Kun Hitchcockin Vertigossa kiivetään portaita ja pysytellään rakennuksissa, Downey Jr. vihjaa mahdollisesti haluavansa tuoda uuteen versioon erilaista maisemaa ja tunnetta:

– Olen ennen käynyt kiipeilemässä kallioilla ja jäänyt jumiin sellaiseen paniikkiasentoon, ja ellen pelkästä hämmennyksestä, olisin pyytänyt, että minut olisi kiikutettu sieltä pois. Kadotin itseluottamukseni, pudotus oli liian pitkä, kehoni reagoi. Ei siinä ollut mitään pakene tai taistele -reaktiota, vaan hyydy ja ole pökertyä -reaktio. En ikinä unohda sitä, ja se sai minut tuumimaan, että on olemassa elokuvallisia keinoja, joita ei ole vielä täysin hyödynnetty, ja joiden luulen tarjoavan [katsojille] kokemuksen siitä, miltä tuntuu olla psykologisesti typertyneenä pelosta, vaikka homman pitäisi olla hanskassa.

Lähteet: SlashFilm, The Wrap, New York Times

Toim. R. Isoviita