22.7.2008 00:27

Alkuperäinen nimi:Eraserhead
Valmistusvuosi:1977

Joskus muinoin 90-luvulla ollessani viidennellä luokalla sain kaveriltani lainaan legendaarisen Sam Raimin vielä legendaarisemman elokuvan ”Evil dead”. Kyseisen tekeleen katsottuani yksin kotona joskus koulun jälkeen tulin siihen tulokseen pienissä kehittyvissä aivoissani, että olen todistanut jotain, joka tulee muuttamaan elämäni elokuva-harrastelijana.

Söpö pikku tarina, eikö? Saattaa ollakin, mutta miksi minä sen teille kerroin? No juurikin sen takia, että sen jälkeen aina tähän päivään mennessä yli kymmenen vuotta myöhemmin en ole vieläkään törmännyt elokuvaan joka olisi saanut minut pelkäämään millään varsinaisella tavalla. Saati sitten yhtä paljon kuin ”Evil dead” silloin aikoinaan. Kunnes menin katsomaan tämän tekeleen.

David Lynch, kaikkien tuntema pipipää, ei olisi voinut aloittaa jo legendaksi noussutta uraansa paremmalla tavalla. Vielä tänäkin päivänä ihmiset jaksavat katsoa tämän elokuvan ja sen jälkeen ihmetellä ja spekuloida sitä tunti tolkulla. Ja pakko se vaan on myöntää, kyllä tämä elokuva herätti kysymyksiä ja ajatuksia harmaissa aivosoluissa niin paljon, että hetki meni edes älytä mitä pää-kopan sisällä oikein edes myllertää.

Leffasta on olemassa noin miljoona teoriaa. Mikä kuvastaa mitäkin ja miksi. Koska en ole asiaan enemmän perehtynyt, en osaa sanoa, onko Lynch itse koskaan antanut virallista lausuntoa mitä mikin elementti elokuvassa tarkoittaa ja miksi juuri se on siinä. Suoraan sanottuna minä en edes halua tietää. ”Eraserhead” toimii parhaiten sellaisena kuin se on, yksinäisenä mielipuolisena matkana ihmismielen syvimmissä peloissa ja painajaisissa, eikä suinkaan ohje-kirjan avulla tulkattuna taide-teoksena.

Elokuvan käsittelemät teemat ovat juurikin niitä julmimpia mahdollisia asioita ja kysymyksiä mitä ihminen ei koskaan välttämättä itseltään haluaisi kysyä, mutta saattaa joskus joutua vastoin tahtoaan tilanteeseen jossa vastaaminen on välttämätöntä. Teemat kuten eutanasia, itsemurha, seksuaaliset himot tai ylipäätään elämän vastuun mukana tuoma vaikeus luovat ”Eraserheadin” maailmasta surrealistisen painajaisen, joka jätti ainakin syvät jälkensä meikäläiseen.

Loppusanoina sanottakoon, että tämä on se toinen elokuva jota kenenkään raskaana olevan naisen ei kannata katsoa.

Arvosteltu: 22.07.2008