Inhan kohun keskelle joutuneen näyttelijätähden merkkirooliin harkittiin toista – mutta tämäkin joutui negatiiviseen julkisuuteen

31.10.2021 15:39

Draamaelokuva Call Me by Your Name nappasi mm. vuoden 2018 parhaan käsikirjoituksen (adaptaatio) Oscar- ja BAFTA-palkinnot ja nosti nuoren näyttelijä Timothée Chalametin kuuluisuuteen. Chalamet’n vastanäyttelijänä elokuvassa nähty Armie Hammer on sittemmin joutunut ikävään valoon, mikä on heittänyt leimansa hänen tähdittämiinsä elokuviin. Hammerin työkalenteri tyhjeni kohun myötä, mutta esim. Kuolema Niilillä, jossa hänellä on rooli, on juuttunut kuukausiksi odottamaan julkaisua.

Vuonna 2017 ilmestyneenä Call Me by Your Name ehti saada kuitenkin hyvää julkisuutta ennen Hammerin yksityiselämän skandaalia. Leffan pohjana toimineen kirjan kirjoittanut James Ivory on sittemmin kertonut, että Hammerin näyttelemään vanhemman rakastajan rooliin harkittiin vakavasti toista tähteä. Sattumalta tämäkään tähti ei ole välttynyt ikävältä julkisuudelta, ja juuri se oli yksi syy, miksi tuolloin vielä hyvässä maineessa ollut Hammer lopulta valittiin osaan.

Shia LaBeouf… Minulla oli epäilykseni hänen [roolittamisensa] suhteen. En tiennyt hänestä paljon, joten katselin hänen elokuviaan. Hän on erittäin hyvä näyttelijä, […] muttei ehkä oikeaa tyyppiä. […] Shia tuli koelukuun New Yorkiin Timothée Chalamet’n kanssa, maksoi oman lentolippunsakin, ja minä ja Luca [Guadagnino, ohjaaja] ns. putosimme tuoleiltamme. Näiden nuorten näyttelijöiden koeluku oli sensaatiomaisen hyvä, he vaikuttivat uskottavalta kuumana parina, Ivory muistelee.

LaBeoufiin liitetyt skandaalit olivat kuitenkin mainehaitta, joka tiputti hänet pois harkinnasta. Tällä hetkellä niin LaBeoufilla kuin Hammerillakaan ei ole virallisesti tekeillä uusia elokuvia tai tv-sarjoja. Hammerilta on tulossa Kuolema Niilillä -elokuvan lisäksi komedia Next Goal Wins, jonka kuvaukset valmistuivat ennen pandemiaa ja kohua.

Lähteet: Metro.co.uk, Variety

Kuva: Sony/Call Me by Your Name, 2017