Vaihteeksi näinkin: Huonoon maineeseen joutunutta tähteä ei poisteta uutuusleffasta

31.3.2021 20:27

Moni muistanee yhä tapauksen, jossa näyttelijä Kevin Spacey pyyhittiin täysin pois kidnappausdraaman All the Money in the World merkkiroolista. Spaceyyn kohdistuneet rikossyytökset olivat niin kovia, että hänet päätettiin korvata kollegallaan Christopher Plummerilla elokuvan pitkälti ollessa jo valmiina. Kenneth Branaghin ohjaama Hercule Poirot -raina Kuolema Niilillä on lykkääntynyt, ja yhdeksi syyksi tähän on arveltu siinä näyttelevän Armie Hammerin tahriintunutta mainetta.

Hammer näyttelee elokuvassa yhtä pääroolia, joten huonomaineisen henkilön muassaan tuoma PR-katastrofi voisi olla elokuvalle kohtalokas. Leffassa nähdään myös suuri joukko muita tähtiä, esim. Branagh itse uusimassa Idän pikajunan arvoituksessa tekemänsä roolin etsivä Poirot’na, Wonder Woman -stara Gal Gadot, Hollywood-veteraani Annette Bening ja koomikko Russell Brand. Hammerin osa on kuitenkin ennakkotietojen mukaan niin suuri, että sen kuvaaminen uudelleen toisella näyttelijällä olisi käynyt liian kalliiksi.

Leffan julkaisusta vastaava Disney on osittain covid-19-pandemiasta johtuen lykännyt rainan ensi-iltaa ensi vuoteen. Samalla yhtiö on hankkinut lisäaikaa harkita Hammerin tapausta ja sen mahdollisesti leffalle aiheuttamaa kassatappiota. Julkaisematta Kuolema Niilillä ei jää, sillä kuten sen tuotantoporrasta edustava nimetön lähde kommentoi:

– Sadat ihmiset tekivät töitä tämän projektin eteen, emmekä heitä sitä hukkaan yhden henkilön takia.

Lähde: MovieWeb

Kuva: Disney/Kuolema Niilillä, 2022