Spider-Man-trilogian piti alkujaan tehdä julmasti selvää eräästä suosikkihahmosta

29.6.2020 09:32

Käsikirjoittaja David Koepp, jonka kädenjälki näkyy mm. elokuvissa Vaarallinen tehtävä ja Enkelit ja demonit, palasi taannoin muistelemaan Spider-Man-kiinnitystään. Koepp vastasi Sam Raimin ohjaaman Spider-Man-trilogian ensimmäisestä osasta. Vuonna 2002 julkaistu leffa oli hänen pöydällään alkujaan varsin erilaisen trilogian aloitusosa.

Koeppin ajatuksena oli tuoda tarinaan vahvasti mukaan Gwen Stacy, Hämäkkimies-sarjakuvissa yhtenä Peter Parkerin lemmittyinä esitetty kaunotar. Raimin trilogiassa Gwen Stacyn rooli on kuitenkin pieni, ja häntä enemmän tilaa saa Kirsten Dunstin tulkitsema Mary Jane Watson. Koepp ei kuitenkaan käsitellyt suosittua hahmoa suunnitelmissaan hellin ottein.

– Ajatukseni oli kertoa [trilogiassa] Gwen Stacyn ja Harry Osbournen tarina, mutta asettelin kaiken eri tavoin. Halusin Gwenin kuolevan kesken toista elokuvaa, koska se seuraa eräänlaista Imperiumin vastaiskun mallia, ja minulla oli halua käyttää eri pahiksia. [Olisin] kertonut sen tarinan eri tavalla, Koepp summaa.

Raimin trilogian käännyttyä loppupuolellaan vähemmän onnistuneeksi Spider-Man tunnetusti rebootatiin. Tälläkin kertaa Koeppia pyydettiin projektiin käsikirjoittajaksi, mutta hän kertoo kokeneensa tuolloin, ettei haluaisi jälleen kehitellä kokonaista trilogiaa ja mahdollisesti joutua uudelleen sivuun koko projektista kesken kaiken.

Lähde: Collider

Kuva: Sony/Marvel/Disney/Spider-Man – hämähäkkimies, 2002