Hollywood-studio haluaa julki siistityt versiot leffoistaan – tähti älähti

7.6.2017 15:48

Sony eli virallisesti Sony Pictures Home Entertainment haluaa julkaista lukuisista elokuvistaan uudet ja siistityt versiot. Samalla kun Hollywoodissa on innostuttu esim. Deadpoolin ja Loganin vanavedessä tekemään aiempaa ns. rajumpaa materiaalia, tällainen idea kuulostaa poikkeukselliselta. Se on myös saanut jo ainakin yhden tunnetun henkilön pyytämään päätöksen pyörtämistä.

Kaikkiaan Sonyn listalla on 24 aiemmin julkaistua elokuvaa, joista on tarkoitus tavalla tai toisella poistaa nuoremmille katsojille sopimatonta kielenkäyttöä ja kuvia. Sonyn mukaan suunnitelma ns. puhtaista versioista soisi mahdollisuuden katsoa näitä leffoja entistä suuremmalla porukalla yhdessä. Siistityt versiot on tarkoitus laittaa jakeluun mm. iTunesin kautta.

Puhdistuskäsittelyyn on nimetty mm. elokuvat Haamujengi, Ghostbusters II, Sam Raimin ohjaama Hämähäkkimiestrilogia, Neill Blomkampin dystooppinen Elysium, Tom Hanksin tähdittämä tosipohjainen Captain Phillips sekä Ang Leen palkittu toimintafantasia Hiipivä tiilkeri, piilotettu lohikäärme. Listalta löytyy myös useita Will Ferrell- ja Adam Sandler -komedioita. Vaikka näyttelijä ja tuottaja Seth Rogen ei ole itse yhdessäkään nimetyistä elokuvista mukana, hän otti Sonyn päätökseen jo kantaa Twitter-sivullaan.

– Voi pyhä paska, älkää tehkö tätä meidän leffoillemme, Rogen kirjoitti. Tähti oli vahvasti mukana Sonyn tuottamassa The Interview -komediassa, joka saattoi studion suuriin vaikeuksiin Pohjois-Koreaan osuneen piikittelynsä vuoksi.

Lähteet: THR, ScreenDaily, Twitter

Kuva: Nordisk Film/Spider-Man – Hämähäkkimies, 2002