Jälleen yksi mestari poissa – Kirsikan maun ohjaaja kuollut

5.7.2016 10:36

Viime päivinä menehtyi kaksi kuuluisaa elokuvantekijää ja maanantaina vielä yksi lisää. Kulttiklassikko Uhrijuhlasta tunnettu brittiläinen Robin Hardy kuoli perjantaina 1.7. 86-vuotiaana ja sotadraama Kauriinmetsästäjän myötä suuren yleisön tietoisuuteen ponnahtanut Michael Cimino lauantaina 2.7. Kaliforniassa 77-vuotiaana. Eilen Iranin mediasta kantautui yksi suruviesti lisää, sillä Kirsikan maun ohjaaja Abbas Kiarostami on myös siirtynyt ajasta ikuisuuteen.

Kuollessaan 76-vuotias Kiarostami menehtyi syöpään. Hän oli matkannut Ranskaan saamaan hoitoa, mutta siitä ei ollut enää apua. Kultaisen palmun Cannes’n elokuvafestivaaleilla kahdesti voittanut iranilaisohjaaja julkaisi viimeisen pitkän elokuvansa vuonna 2012. Myös se, Tokioon sijoittunut Melkein rakastunut, oli ehdolle kultaisen palmun saajaksi.

Kiarostami joutui vuonna 2002 kokemaan Yhdysvaltain syyskuun 11. päivän terroristi-iskujen jälkimainingit newyorkilaisen elokuvafestivaalin osallistujana. Vaikka kymmeniä nimekkeitä ohjannut ja kirjoittanut Kiarostami oli tunnettu nimi alalla jo tuolloin, häneltä evättiin pääsy New Yorkiin, jossa hänen oli määrä olla mukana elokuvansa Kymmenen eli Dah ensi-illassa. Selkkauksen vuoksi samalle festivaalille osallistumassa ollut Aki Kaurismäki päätyi boikotoimaan koko tapahtumaa.

Yli 40 nimekettä ohjannut ja käsikirjoittanut Kiarostami tarjosi vielä oppia nuorille elokuvantekijöille alkuvuonna. Kuubassa järjestetty workshop sai kiitosta osallistujiltaan, vaikka vaatimaton ohjaaja totesikin heille: ”Minulla ei ole teille mitään opetettavaa. Lopputulos on se, mitä teissä on.”

Lähteet: THR, IndieWire, NYTimes, The Wrap

Kuva: Pedro J. Pacheco