Hannibal Lecterin toiset kasvot

11.9.2013 21:27

Trilleriklassikko Uhrilampaat muistetaan erityisesti sekä Jodie Fosterin että Anthony Hopkinsin roolisuorituksista aloittelevana agentti Starlingina ja vangittuna tohtori Lecterinä. Aikanaan se oli vuoden paras elokuva ja toi molemmille näyttelijöille oman Oscarin. Uhrilampaista oli kuitenkin vähällä tulla aivan eri näyttelijöiden elokuva, paljastaa vanhan polven brittikonkari Derek Jacobi.

Jacobi, joka on nähty mm. Gladiaattorissa lukuisten BBC-sarjojen lisäksi, kertoo omaelämänkerrassaan As Luck Would Have It, että viimeisellä kierroksella Hannibal Lecterin rooliin olivat ehdolla Hopkinsin lisäksi hän itse sekä nyt jo moninkertainen Oscar-voittaja Daniel Day-Lewis. Mm. EW on aiemmin taas kertonut, että Michelle Pfeiffer (Batman – Paluu, Tähtisumua) oli ehdolla agentti Starlingiksi Jodie Fosterin sijaan. Jacob muistelee, että Starlingin esittäjän vastapuolelle haluttiin nimenomaan Iso-Britannian lavoilla, tv:ssä ja elokuvissa vaikuttanut kyky.

Daniel Day-Lewisin tulkinta ihmislihaan mieltyneestä tohtorista tai sensuellin Pfeifferin eläytyminen Starlingiksi olisivat taatusti tehneet Uhrilampaista nykyisestä poikkeavan elokuvan. Toisaalta, vielä erilaisempi leffa olisi varmasti ollut, mikäli pehmeästä äänestään tunnettu Jacobi olisi nähty tohtori Lecterinä. Jacobi, joka jäi maailmanlaajuisessa kuuluisuudessa Uhrilampaiden jälkeen Hopkinsin taakse, huomauttaa Hopkinsin omaavan kovemman katseen. Hopkins palasi sittemmin samaan menestysrooliin myös elokuvissa Hannibal ja Punainen lohikäärme.

Näistä kahdesta videosta näet sekä Day-Lewisin että Jacobin näyttelemistä. Olisiko toinen heistä ollut Hopkinsin veroinen tai jopa parempi, jää arvailujen varaan.

Derek Jacobi Kenneth Branaghin Hamletissa

Daniel Day-Lewis Martin Scorsesen Gangs of New Yorkissa