Kuumia ohjaajanimiä linkitetty Bondiin

30.5.2013 12:11

Huhumylläkkä seuraavan James Bond -elokuvan ympärillä kiihtyy. Tällä viikolla Variety on nostanut esiin listan potentiaalisista ohjaajaehdokkaista, joiden joukossa ovat Nicholas Winding Refn (Drive), Shane Black (Iron Man 3), David Yates (Harry Potter -elokuvia) ja jopa Ang Lee (Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme). Ainakin Nicholas Winding Refn on jättänyt varsinaisesti vahvistamatta, onko häntä todella kyselty agenttileffan ohjaajaksi vai ei, mutta jokainen voi vetää johtopäätöksiä hänen reaktiostaan FirstShowing.net:in haastattelussa.

Kaiken huipuksi Bond-raina 007 Skyfallin ohjaaja Sam Mendesin jättäytyminen projektin ulkopuolelle ei ole ollenkaan varmaa. Vaikka Mendes on aiemmin todennut haluavansa keskittyä täysin mm. Jali ja suklaatehdas -teoksen näyttämöversion tekemiseen, Deadline on kertonut ohjaajan vastikään palanneen osaksi Bond-huhuja. Daniel Craigin tähdittämistä Bond-elokuvista monella taholla onnistuneimpiin mainittua 007 Skyfallia luotsannut Mendes on neuvotellut Bond-tuottajien kanssa löytääkseen kaikkia osapuolia miellyttävän ratkaisun.

Tuottajat Barbara Broccoli ja Michael Wilson saattavat nyt jopa olla valmiit lykkäämään seuraavaa James Bond -elokuvaa pari vuotta, jotta Mendes saa vedettyä henkeä itselleen rakkaan teatterin parissa. 007 Skyfallin menestys on ollut suurempi kuin minkään muun Bond-elokuvan, joten paineet juuri Mendesin takaisin saamiseksi ovat kovat. Ohjaaja on aiemmin maininnut tuottajien tarjouksen olleen avokätinen, mutta hänen intressinsä ovat olleet toiset.

– Olinko valmis oitis palaamaan hommiin kirjoittajan kanssa ja työstämään samaa mitä olin juuri työstänyt kolme vuotta? En. Koko ajatus sai minut voimaan huonosti, hän kertoi The Guardianin haastattelussa huhtikuussa.
American Beauty -leffasta Oscarilla palkittu ohjaaja ei ole kuitenkaan kieltänyt, etteikö hän voisi harkita toistakin Bond-elokuvaa. Tätä todistaa Mendesin Metro.co.uk:lle antama lausunto:
– Uskoaksemme voimme tehdä seuraavalla kerralla vielä paremman elokuvan. […] Toivon todella, että minulla on tilaisuus työskennellä Bond-tekijöiden kanssa jälleen joskus tulevaisuudessa.

Tuotantoyhtiö Eon Productions saati levittäjäyhtiö Sony eivät ole kommentoineet huhuja vielä.

Kuva: Skyfall/ Danjaq, LLC, UA Corp. and Columbia Pictures Industries, Inc. 2012