Black Panther

Alkuperäinen nimi:Black Panther
Valmistusvuosi:2018
Pisteytyksiä: 98
Tarkka arvio: 3.03

Marvel Studiosin uutuusseikkailun Black Panther pääosassa nähdään T’Challa, joka palaa elokuvan “Captain America: Civil War” tapahtumien jälkeen taas kotiin Afrikkaan eristyneeseen mutta teknisesti edistykselliseen Wakandaan ottaakseen paikkansa maan kuninkaana. Kuitenkin kun vanha vihollinen ilmaantuu kuvioihin, T’Challasta otetaan mittaa sekä kuninkaana että supersankari Black Pantherina hänen tempautuessaan mukaan taisteluun, jossa pelissä on sekä Wakandan että koko maailman kohtalo.

Leffasarjan osat: Black Panther (2018), Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Liittyy: Avengers (2012), Avengers: Age of Ultron (2015), Avengers: Infinity War (2018), Avengers: Endgame (2019)

Arviot

Marvel ei voi vain päästää irti Marvelmaisista teoksistaan.

Tämän vuoden alussa ilmestynyt Black Panther jäi minulta aikoinaan teattereissa katsomatta, mutta sen ilmestyttä blu-raylle, etsin sen mahdollisimman nopeasti käsiini. Olin kuullut paljon hyvää, sillä esimerkiksi Rotten Tomatoessa leffa oli saanut suurta kehumista. Myös lähtökohdat vaikuttivat hyvältä, koska ei kovin usein Marvel tee elokuvia, joiden suurin osa näyttelijäkaartista on tummaihoisia. Hahmon ensiesiintyminen tapahtui vuoden 2016 […]

Arvosteltu: 06.09.2018

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Ilmestymisaikanaan melkoista pöhinää nostanut Black Panther tuli vihdosta viimein itsekin katsottua. Aina välillä täytyy hypätä omalta mukavuusalueelta pois ja katsella jotain, mitä ei normaalisti tulisi katsottua. Supersankarielokuvat on itelle vähän sellaista aluetta, vaikka toki poikkeuksiakin on. Black Panther ei kyllä muuttanut mielipidettäni yhtään näistä Marvelin nykypäivän tuotoksista. Siinä on toki paljon hyviä ideoita, joista osa on jopa toteutunut loppukädessä ihan hyvin. Silti se on pääosin sitä samaa muovisen oloista ja sielutonta efekti-tauhkaa mitä valtaosa näistä tuntuu olevan. Juoneltaankin elokuva menee niin ennalta-arvattavia latuja, että vähän tylsäksi meinasi käydä monessakin kohtaa. Black Panther käsittelee kyllä tärkeitä teemoja ja sillä on selkeä sanoma, mutta se hukkuu jotenkin sen hölmön ja alleviivaavan kuoren alle. Elokuvan efektit on muuten myös auttamattomasti vanhentuneet, jo nyt. Viisi vuotta vanha filmi ja näyttää pahimmillaan ihan joltain videopelin välianimaatiolta. Siitä muuten täytyy antaa pisteitä, että elokuvan ”pääpahis” ei ollut mikään peruskaavan mukaan toteutettu mielipuoli maailmanvalloittaja. Vaan sen sijaan tyyppi jolla oli ihan selkeä ymmärrettävä motiivi, mutta joka oli oman vihansa sokaisemana menossa äärimmäisyyksiin. Sikäli hyvä veto. Joskin täytyy sanoa, että normaalisti aika hyvänä näyttelijänä pitämäni Michael B. Jordan ei vakuuttanut mua hetkeäkään tässä. Jotenkin todella epäuskottava ja väljähtäneen oloinen suoritus.

Tuskin tarvii toiste katsoa. Ei Black Panther mikään täysin surkea leffa ole, enkä kokenut mitään vitutusta tai varsinaista puutumista sitä katsoessa, mutta ei siitä kyllä mitään käteenkään jäänyt. Jotenkin nää nykypäivän supersankarifilmit vaan hyvin harvoin onnistuu aiheuttamaan mitään resonointia itsessä.

Kristiina68
Arz