10.4.2008 00:11

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:War of the Worlds
Valmistusvuosi:2005

Tom Cruise esittää eronnutta kahden lapsen isää, elokuvassa jossa ihmiskunnan kohtalo on vaakalaudalla ja toivo kaikonnut. Jättiläismäiset avaruusalukset nousevat maan alta alkavat tuhota kaiken mikä vain tielle sattuu. Epätoivoinen pakomatka alkaa kohti tuntematonta ja vailla tietoa ihmiskunnan huomisesta.

Täytyy heti kärkeen huomauttaa, että tämän lajityypin elokuvat eivät ole se ’minun juttu’. Kaverin suosituksen siivittämänä kuitenkin päätin katsoa tämän kohutun megaeepoksen ja antaa mahdollisuuden vaihteeksi vähän erilaiselle elokuvalle.

Upeat erikoisefektit, kasvava jännitys, upea tarina ja toteutus, sekä ennen kaikkea mestariohjaaja puikoissa. Näin syntyi parin tunnin mittainen, mutta ei yhtään liian pitkä loisto elokuva. Laatuviihdettä, fiiliksestä tinkimättä. Kokonaistoteutus on yksinkertaisesti niin upea, ettei voi muuta kuin ihailla. Kaikki toimii.

Näyttelijätyöstä sen verran, että allekirjoittanut ei ole todellakaan tykästynyt Tom Cruiseen tai tämän ”näyttelytaitoihin”. Kuitenkin on vaikea kuvitella Ray Ferrierin rooliin ketään muuta. Koen itseni matoseksi arvostelemaan Steven Spielbergiä ohjaajana, joten jätän mestarin rauhaan. Eiköhän sen vertaisella kokemuksella tiedä jo mitä tekee.

Voin suositella sinulle, joka pidät hyvästä elokuvasta. Riippumatta siitä minkä genren valan olet vannonut on Maailmojen sota hieno elokuva alusta loppuun.

Arvosteltu: 10.04.2008