20.8.2002 11:14

Alkuperäinen nimi:Солярис
Valmistusvuosi:1972

Solaris on vetinen planeetta, jolle tutkija Kris Kelvin (Banionis) lähetetään. Unenomaisen maiseman keskellä kelluu tutkimuslaitos, jolla Kelvin saa todeta illuusioiden olevan todellisuuttakin vahvempia. Tutkimuksen keskipisteenä on meri, jolle ei millään kumipaatilla kannata lähteä sunnuntaisoutelemaan. Laboratoriorottana on lopulta itse Kelvinkin – tietämättään.

S. Lem kirjoitti ajat sitten tieteisklassikon nimeltä Solaris. Entisessä Neuvostoliitossa se kiinnosti kovasti, sillä Kubrickin 2001: Avaruusseikkailu oli sielläkin tunnettu ja ylistetty teos, eivätkä avaruusmatkailijoina tunnetut venäläiset halunneet jäädä ilman omaa ko. alueen mestariteostaan. Lemin teos vaikutti juuri sopivalta. Koska NL:ssä ymmärrettiin tukea taiteita, Solariksesta tuli uljas taideteos, jota ei nykyään tunnu löytyvän juuri mistään videohyllystä. Se on harmi, sillä Tarkovskin elokuva todella vetää vertoja Kubrickin palvotulle leffalle.

Arvosteltu: 20.08.2002