Seisahtunut, hieman painostava ilmapiiri on elokuvan kantava voima.

7.2.2007 21:11

Alkuperäinen nimi:El Maquinista
Valmistusvuosi:2004

Koneen käyttäjä (engl:The Machinist) on yllätyksellisen hyvä trilleri. Olen todella usein pettynyt ihmisen kummallisuuksista kertoviin ”psykologisiin” trillereihin, joita on tullut katsottua aika liuta. Tällä kertaa en pettynyt. The Machinist on puhkikulutetusta aihepiiristään huolimatta todella viihdyttävä ja seisauttava elokuvakokemus.

Elokuvan tarina on itse asiassa melko tyypillinen, mutta juonen käänteet ja erityisesti tarinan kulku ovat todella viihdyttäviä. Erityisesti minua kiehtoi elokuvan seisahtunut, hieman painostava ilmapiiri, joka on elokuvan kantava voima. Ilmapiiriä voisi luonnehtia jollain tavalla saman tyyliseksi kuin Andrei Tarkovskyn elokuvissa, tai David Lynchin tuotannossa.

Cristian Balen roolisuoritus on todella kaunis. Lukuisten ”viilipyttyroolien” jälkeen näyttelijä osoittaa kykynsä hieman erilaisessa roolissa. Bale on ottanut roolinsa unettomuudesta kärsivänä tosissaan, ainakin muutaman kilon hän on pudottanut! Minusta Balen parhaipia ellei sitten se paras rooli.

The Machinist on oikeasti kaunis ja koskettava elokuva. Valitettavaa vain että tämän tyyppistä elokuvaa otetaan harvoin kovin vakavasti.

nimimerkki: Erzi

Arvosteltu: 07.02.2007