Perus-Marvelia, mutta tällä kertaa vähän vielä huonommin tehtynä.

18.1.2015 17:38

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Guardians of the Galaxy
Valmistusvuosi:2014

Guardians of the Galaxya oli niin paljon hehkutettu ja kiitelty, että pakkohan tähän nyt oli tarttua ja katsoa se. Pakko on myös sanoa, että vähään aikaan en näin surkeaa elokuvaa ole katsonut.

Ensiksi hahmoista. Chris Pratt esittää Han Solo –kopiota, joka on kaapattu toiseen galaxiin, ja hän toimii ns. freelance palkkasoturina. Muistaakseni missään kohtaa ei kerrottu miksi hänet on kaapattu. Ennen elokuvaa kuulin myös hehkutusta kahdesta CGI-hahmosta, joista toista ääninäyttelee Bradley Cooper ja toista Vin Diesel. Bradley Cooperin pesukarhuhahmo on ok, suht hauska ainakin. Vin Dieselin ihanan möreätä ääntä hyödyntää typerä puuhahmo, joka sanoo elokuvan aikana 4 eri sanaa, voi luoja. Sitten on vielä jokin pakollinen voimakas tappeluekspertti hahmo, ja olikohan joku naissivuhahmokin, en muista enää…

Tämä herrasväki sattuman kautta yhdistää voimansa Guardians of the Galaxy ryhmäksi, joilla kaikilla on kliseiden mukaisesti omat erikoistaidot. ja sitten taistellaan pahuutta vastaan. Näillä pahiksilla oli jotkut pelottavat ja hassut nimet, ja ne olivat hurjan pelottavia ja yrittivät tuhota ja räjäyttää ja tappaa, galaxeja, ihmisiä ja aluksia.

Elokuvassa on hatarien hahmojen lisäksi hyvin yksinkertainen juoni, ja kokonaisuutena tämä on yksi ennalta arvattamimmista elokuvista, joita olen koskaan katsonut. Erikoistehosteita riitti vaikka kolmeen elokuvaan, ja se ei nosta arvostusta lainkaan. Epäolennaisuuksia keksin ainakin kymmenittäin elokuvan aikana, ja myötähävettävää romanssia löytyi.

En kerta kaikkiaan ymmärrä miten tätä voidaan edes vertailla Scifi-seikkailu klassikoihin kuten, Star Warsiin ja Star Trekiin. Tämä on lapsellista sontaa, joka itseäni jaksoi viihdyttää ensimmäiset 15 minuuttia. Niin sanotusti perus-Marvelia, mutta tällä kertaa vähän vielä huonommin tehtynä.

Toki puolustukseksi on sanottava, että tämä Marvelin supersankariryhmä, on entuudestaan minulle aivan tuntematon, joten sellaista mukavaa yhteyttä ja sympatiaa lapsuuden sarjakuviin ei ole kuten esim. hämähäkkimieheen (Hämähäkkimies elokuvatkin ovat kyllä karmeita).

Jos arvioisin elokuvan toiminta- tai scifi elokuvana, saisi se minulta 0 pistettä. Mutta päätin nyt arvioida sen komediana, koska sellaisena sen voi katsoa. Eli keskinkertaiselle komedialle pari pistettä.

Arvosteltu: 18.01.2015