Mahdollisuudet draamalässytykseen on unohdettu ja leffa panostaa väkivaltaiseen tykitykseen.

24.2.2006 21:20

Alkuperäinen nimi:Wake of Death
Valmistusvuosi:2004

Van Dammen uusin, Wake of Death, on parasta hepun tuotantoa pitkään aikaan. Se on tyylikäs ranskalaistyylinen toimintatrilleri, jossa veri lentää ja Van Damme hutkii. Van Dammen hutkimispuolta olisi saanut olla ehkä enemmän, sillä jätkä tarttuu aika monta kertaa aseisiin nyrkkien käytön sijaan, mutta homma toimii joka tapauksessa.

Taas kerran Van Damme -elokuvassa on kyse kostosta. Van Damme on tällä kertaa Ben Archer, joka lopettaa kaiken pelaamisen mafian kanssa. Kun Ben tulee kotiin, niin sosiaaliviranomaisena työskentelevä vaimo on tuonut kadulta löytyneen kiinalaistytön kotiin. Tytön isä, pahamainen gangsteri Sun Quan, on tullut tyttärensä perään. Etsiessään tytärtä Sun Quan järjestää verilöylyn eräässä ravintolassa, minkä vuoksi Benin vaimo menettää henkensä. Nyt Benin on kostettava vaimonsa puolesta ja saada tappoon osallistuneet kärsimään.

Tällä kertaa Van Dammen hahmo ei ole sympaattinen hölmö, jonka kostotoimien puoltamiseen katsoja myöntyisi. Nyt Van Damme on sadistinen gangsteri, joka halusi aloittaa perhe-elämän ilman mafiabisneksiä, mutta ei pystynytkään siihen. Pää meni vähän sekaisin ja ainut mielelle rauhaa tuova asia on kosto. Wake of Death on mielettömän väkivaltainen elokuva mielettömästä väkivallasta. Van Damme on vieläpä erittäin kovassa vedossa ja raivoisa roolisuoritus on ehdottomasti yksi jätkän parhaista vedoista koskaan.

Nykyajan toimintaleffojen typerät kamerakikkailut ja tympeä asenne ovat lähinnä yököttäneet minua, mutta niistä huolimatta Wake of Death on erittäin tyylikäs toimintapaketti. Onneksi mahdollisuudet draamalässytykseen on unohdettu ja leffa panostaa väkivaltaiseen tykitykseen. Pläjäys sisältää sen verran väkivaltaisia ja jopa sadistisia kohtauksia, että herkimpien katsojien kannattaa ottaa se K-18 -merkki ihan todesta.

Viiden tyypin kynästä tullut Wake of Death on räjähtävä toimintapläjäys, jota suosittelen heille, jotka ovat huolestuineita nykyajan toimintaelokuvien alhaisesta tasosta. Tällainen antaa toivoa.

Arvosteltu: 24.02.2006