Loistava sotaelokuva, joka pystyy luomaan jenkkisotaelokuvakollegoitaan uskottavamman sodan ja uskottavammat hahmot sen keskelle.

16.12.2004 21:43

Alkuperäinen nimi:Talvisota
Valmistusvuosi:1989

Talvisota on lähes Tuntemattoman sotilaan veroinen sotaelokuva, joka on ehkäpä realistisin suomalainen sotaelokuva koskaan. Elokuvan ohjaaja Pekka Parikka on onnistunut luomaan vaikuttuvan sotaelokuvan, jonka hahmoihin on helppo samaistua ja elokuvan sodankuvaus tekee vaikutuksen realistisuudellaan. Kari Sohlbergin kuvaus on loistavaa ja tarjoilee loistavia kuvakulmia. Mm. nämä asiat pystyvät luomaan vaikuttavan kokonaisuuden, joka jää mieleen vielä pitkiksi ajoiksi.

”Meiltä voidaan kyllä vaatia, mutta paha on meiltä väkisin tulla mitään ottamaan.”

Martti Hakala (Taneli Mäkelä) on perussuomalainen mies, joka on lähdössä talvisotaan yhdessä Paavo-veljensä (Konsta Mäkelä). Koska Martti on huolissaan veljestään sodan keskellä niin hän lupaa katsoa Paavon perään sodan melskeissä. Valitettavasti sota ei armahda ketään vaan on kylmäveristä ja mieletöntä hommaa. Tämä käy Martille hyvinkin tutuksi kun hyviä ystäviä kuolee viereltä ja läheisetkin joutuvat kokemaan sodan karmeuden. Niinpä Martti alkaa tuntemaan sotansa hyvinkin henkilökohtaiseksi. Kuten suomalaisissa sotaelokuvissa on tapana niin tässäkin elokuvassa on myös laaja galleria sivuhahmoja joita näyttelevät alansa huiput kuten Martti Suosalo, Vesa Vierikko ja Kari Sorvali.

Vaikka Talvisotaa yleensä vertaillaan Edvin Laineen Tuntemattomaan sotilaaseen, niin silti kummatkin elokuvat eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Kun Tuntematon sotilas oli hurtilla sotilashuumorilla varustettu sodankuvaus niin Talvisota on tummasävyinen ja vakava sotaelokuva, jonka suurimpia ansioita on sen realistisuus. Kamera on tallentanut filmille mm. sodassa haavoittuneita, joilla ei ole jalkoja tai käsiä tai ovat muuten räjähtäneet pommituksissa kappaleiksi. Näyttelijät ovat onnistuneet samaistumaan roolihahmoihinsa todella hyvin ja onnistuneet tuomaan esiin sodassa pelkäämisen.

”Me emme anna ryssälle periksi tuumaakaan!

Talvisota on hyvin suomalainen elokuva. Se tuo esille talvisodassa syntyneen suomalaisen sisun hyvin esille ja etenkin loppukohtauksessa kun venäläisiä tulee joka tuutistä hyökkäämään muutamaa suomalaista kohti mutta suomalainen sisuhan ei anna helpolla periksi. Sisua kuvaa helposti myös kohtaus, jossa venäläisten liekinheittimen eteen joutunut suomalainen sotilas sammuttelee itseään samalla kun sytyttää savukkeen.

Talvisota perustuu myös Antti Tuurin saman nimiseen kirjaan. Kirjan lukeneena voin sanoa että elokuva on kirjalle uskollinen ja noudattelee kirjan tapahtumia. Henkilöhahmoihin on helppo samaistua elokuvassa kun kirja esitteli ne jo etukäteen. Elokuva antaa kirjan hahmoille kasvot ja tutustuttaa hahmot katsojalle entistä paremmin. Ja vaikka elokuvassa ei käydä läpi jokaisen hahmon elämäntarinaa niin silti katsoja oppii välittämään heistä.

Kokonaisuutena Talvisota on loistava sotaelokuva, joka pystyy luomaan jenkkisotaelokuvakollegoitaan uskottavamman sodan ja uskottavammat hahmot sen keskelle. Näyttelijät laittavat parastaan peliin ja pääosan näyttelijä Taneli Mäkelä tekee vaikuttavan roolisuorituksen. Vaikka elokuvan pituus on yli kolme tuntia niin ainakin minulla ne hujahtivat ohi helposti. Vaikka elokuvalla on ikää yli 10 vuotta niin ajanhammas ei ole pystynyt nakertelemaan Talvisotaa, vaan elokuva tekee syvän vaikutuksen vielä tänäkin päivänä ja saa kunnioittamaan talvisodan veteraaneja.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 16.12.2004