14.7.2005 08:36

Alkuperäinen nimi:Man on Fire
Valmistusvuosi:2004

Elokuvan teema on suhteellisen kliseinen ja läpikäytetty (voiko väittää, ettei kosto-elokuvia ole tehty vielä montakaan?), mutta tässä tapauksessa Tony Scott on ohjauksellaan onnistunut luomaan jotain omalaatuista.

Elokuvan ensimmäiset minuutit ovat näyttäviä kuvia Mexico Citystä, ja kiinnostus herää heti. En usko, että paikan viranomaiset arvostavat elokuvan antamaa mainosta kidnappauksista. Elokuvan ensimmäiset 50 minuuttia ovat erittäin voimakkaasti tunteita herättävät, ja kun Creasyn ja Pitan välillä alkaa olemaan rakastava yhteys, kuvat ovat hyvämielistä katseltavaa, joka on juuri se mikä tästä elokuvasta hyvän tekee. Tämä ensimmäinen osa antaa lopun toimintapainotteisella kostoretkelle voimakkaan syvyyden, jolloin itse tuntee Creasyn pahan olon, ja välittää siitä mitä tapahtuu, kenelle ja miten.

Kuvaus ja leikkaus ovat mestarillisia, luoden omalaatuisen otteensa pätkään. Mutta joskus niillä leikitään liikaakin. Dialogi toimii ja on selvästi tarkoin pohdittua siinä samassa kuin kamerakulmatkin. Taustalla pauhaavat musiikit ovat upeaa kuunneltavaa, synkän puhuva sähkökitara ja matalat rummut koston aikana toimivat paremmin kuin kuvailla voi. Myös Lisa Gerrardin laulama surullinen teema on kaunista ja tunteikasta.

Denzel Washingtonin näyttelijätyö on erittäin hyvää, muttei täydellistä. Parhaan roolin suorittaa nuori Dakota Fanning, joka on loistanut myös muissakin elokuvissaan ilman poikkeusta, tämä tyttö osaa ilmaista tunteet kameralle aidosti. Christopher Walken hoitaa hommansa rutiinilla, eikä pahaa sanottavaa ole muistakaan, joillain tietyissä kohdissa hieman mahdollista ylinäyttelyä, mutta ei mitään mistä nakisemaan sietäisi ruveta.

Raakaa toimintaa elokuvasta löytyy, ja se miten asiat tehdään ovat karua, karua, todella karua- tyyliä. Elokuvassa on siis mahtava tunnelataus ja visuaalinen ulkonäkö on hyvä, DVD:n laadussa ei moittimista. Elokuvan miinuksina tulee tietyt scenet jossa kuvaus on liian sekavaa, ja ehkä 10-15 min liikaa rullaa.

Kokonaisuutena Tony Scottin parhaita, ja kosto-elokuvien ehdotonta top-kaartia. Suosittelen.

nimimerkki: mud

Arvosteltu: 14.07.2005