13.11.2005 22:13

Alkuperäinen nimi:Highlander II: The Quickening
Valmistusvuosi:1991
Renegade Edition

Vuonna 1991 Saatiin valmiiksi Highlander elokuvan jatko-osa. Elokuvaa tehdessä Argentiinalainen rahoittajayhtiö otti käsikirjoituksen melkeinpä kokonaan valtaansa ja muuttelivat sitä mieleisekseen. Tämän takia kakkosylämaalainen ei sovi ollenkaan ykkösosan jatkumoon, ja tässä kuolemattomat kuvattiin tulevaksi jostain ulkoavaruuden Zeist planeetalta. Ohjaaja Russell Mulcahy vihasi valmista elokuvaa niin paljon, että hänen kerrotaan lähteneen ensi-illasta 15 minuutin jälkeen. Vuosituhannen lopulla hän kuitenkin kasasi 19 minuuttia pidemmän Renegade version elokuvastaan. Mulcahy yritti korjata mahdollisimman paljon epäloogisuuksia ja saada kasaan sen elokuvan, jonka hän olisi aikaisemmin halunnut saada valmiiksi.

Tässä päähenkilönä toimii siis jälleen kerran kuolematon Connor MacLeod, jota tulkitsee edelleen yksi maailman tönköimmistä näyttelijöistä, Christopher Lambert. Renegade versiosta on poistettu viittaukset Zeist planeettaan kokonaan, eli tässä ollaan ensin jossain aavikolla, jossa Connor johtaa yhdessä vanhan ystävänsä Ramirezin (Connery) kanssa jonkin sortin kapinallisliikettä. Hänen joukkonsa kokevat tappion ja paha kenraali Katana (Ironside) tuomitsee heidät lähetettäväksi tulevaisuuteen. Sitten ollaan vuodessa 2024, jossa taivas on peitetty suojakilvellä, koska 25 vuotta aikaisemmin otsoonikerroksen hajottua auringonvalosta tuli suorastaan vaarallista ihmisille. Nyt kuitenkin säteilyarvot ovat palanneet normaaleiksi ja ainoa syy, miksi kilpeä pidetään toiminnassa on ilkeä yhtiö, jolla on monopoli kilpibisneksessä. Tietenkään pieni kapinallisjoukko ja itse Connor MacLeod eivät voi sallia tätä, joten he lähtevät etsimään keinoa kilven sammuttamiseksi. Tarttuupa matkalla muk!aan vanha tuttumme Ramirezkin ja kenraali Katanakin päättää hypätä tulevaisuuteen näyttämään Connorille taivaan merkit, joten kaikki edellytykset taistelulle ovat kasassa.

Näyttelijänsuoritukset ovat elokuvassa aika perustasoa. Lambert on kuin paikallaan seisova ulkohuussi, mutta eihän kukaan häneltä muuta odotakaan. Connery vetää hommansa rutiinilla, ja tekeepä Michael Ironside mielestäni mukavan roolin Katanana. Mies on samanlainen hullu kuin useassa muussakin elokuvassaan, ja muistuttaa enemmän tai vähemmän ykkösosan Kurgania, mikä on tietenkin vain hyvä asia.

Ilman tieteissontaa ja aivan naurettavaa käsikirjoitusta elokuva olisikin voinut toimia ihan mukavasti. Renegade version uudistukset jäivät minulle vähän epäselviksi, sillä en ole alkuperäistä koskaan nähnyt, mutta ei Renegadeakaan voi sanoa hyvällä omallatunnolla hienoksi elokuvaksi. Mukana on vieläkin todella paljon epäloogisuuksia, eikä Highlander sarja muutenkaan ole mikään käsikirjoituksen ja ohjauksen riemuvoitto. Taistelukohtauksetkin ovat todella ponnettoman näköisiä. Onkin vaikea uskoa, että sekä Lambert, että Ironside meinasivat miekkailukohtauksia kuvatessaan menettää sormiaan.

Muutaman hauskan kohtauksen elokuva tarjoaa. Esimerkiksi Ramirezin vaateostokset ja lentokoneessa näytettävä turvallisuusvideo ovat hulvattomia. Kaikki huumori elokuvassa tuntuukin rakentuvan Conneryn esittämän miekkosen ympärille. Siis jos ei lasketa tahatonta huumoria, mitä tästä elokuvasta kyllä löytyy.

Highlanderin jatko-osa ei ole lähelläkään ensimmäisen osan tasoa. Vika ei voi olla kokonaan argentiinalaisen tuotantoyhtiön, mutta kyllä silläkin on oltava osansa. Elokuva ei sovi ykkösosan jatkumoon mitenkään, mutta eivät tämän jälkeiset jatko-osatkaan ole mitään aukottomia. Silti kyseessä on huonoin Highlander. Elokuva tarjoaa muutaman mukavan kohtauksen ja noin tunnin verran todella tylsää paikallaanjunnaamista. Highlanderfanaatikot luultavasti saavat tästä paljon enemmän irti kuin minä.

nimimerkki: Nosoki

Arvosteltu: 13.11.2005