Ei mikään megabudjetin toimintapläjäys, vaan hienosti perinteitä kunnioittava maalaiskomedia.

6.11.2005 14:24

Alkuperäinen nimi:The Dukes of Hazzard
Valmistusvuosi:2005

Dukes Of Hazzard pohjautuu samannimiseen TV-sarjaan 70-luvulta. Päähenkilötkin ovat valtaosin samat.

Veljeksiäkin läheisemmät serkut Luke Duke (Johnny Knoxville) ja Bo Duke (Seann William Scott) kaasuttelevat 69-vuosimallin Dodge Chargerillaan, jolle on myös nimi – Kenraali Lee, ympäri Hazzardin maakuntaa kuskaillen Jesse-enon (Willie Nelson) pontikoita. Boss Hog (kasvoleikkauksessa käynyt Burt Reynolds) on paikallinen kiero mahtimies, joka yrittää sheriffi Rosco P. Coltranen (M.C. Gainey) avustuksella viedä Dukejen maatilan.

Itse asiassa Hogilla taitaa olla suunnitelmia koko piirikunnalle järjestäessään vuosittaisen rallitapahtuman peittämään pahoja aikomuksiaan. Aikeethan on Dukejen estettävä, onhan heillä puolellaan myös näyttävän näköinen Daisy-serkku (Jessica Simpson), joka kyllä hoitaa poliisit.

Dukes Of Hazzard ei ole mikään megabudjetin toimintapläjäys, vaan hienosti perinteitä kunnioittava maalaiskomedia. Elokuva tuo mieleen vanhat 70-luvun kaahailuelokuvat tyyliin Konna ja Koukku, sisältäen kaahailun lisäksi kohtalaisia vitsejä ja varsin komeita stuntteja. Eikä Jessica Simpsonin katselukaan mieltä pahenna.

Mikäli Seann William Scottin tai Johnny Knoxvillen näyttely ei ärsytä, voi tämän parissa viihtyä yllättävän hyvin. Käsikirjoittajana toimii vuoden takaisen, toisen vanhasta TV-sarjasta tehdyn filmatisoinnin, Starsky & Hutchin käsikirjoittaja. Liekö näistä vanhoista TV-sarjoista elokuvien tekeminen sitten jokin uusi villitys, tiedä häntä.

Kyllä tällaiset vähän kevyemmät leffat, vaikka eivät mitään maata mullistavia olekaan, ovat iloista piristystä näiden Bruckheimer-megabudjetti-tehostepätkien välissä.

nimimerkki: SpinalCrap

Arvosteltu: 06.11.2005