Kohu palkitun Hollywood-tuottaja Harvey Weinsteinin ympärillä paisuu

10.10.2017 23:35

The Weinstein Companyn johtohahmo, parhaan elokuvan Oscarilla, BAFTAlla ja lukuisilla muilla palkinnoilla palkittu Harvey Weinstein (kuvassa) sai tällä viikolla potkut omasta yrityksestään. Irtisanominen johtui Weinsteinin ympärillä vellovasta skandaalista. Angelina Jolie, Gwyneth Paltrow, Rosanna Arquette ja paisuva joukko muita naistähtiä ovat tuoneet esiin Weinsteinin vuosikausia jatkuneen tavan lähennellä ja hyväksikäyttää valikoimiaan näyttelijättäriä.

Tuoreimpia skandaalin paisuttajia on Sundance-elokuvafesivaaleilla Weinsteinin vuonna 2008 kohdannut Miehenpuolikkaat-sarjassakin näytellyt Louisette Geiss. Hänen kertomuksensa mukaan Weinstein oli kutsunut hänet myöhäiseen tapaamiseen, mutta kuulemiensa huhujen perusteella näyttelijätär oli sopinut tapaamisen varmuuden vuoksi paikkaan, jossa oli kameravalvonta. Geissin mukaan Weinstein ei kosketellut häntä sopimattomasti – toisin kuin esim. ohjaaja Dario Argenton näyttelijätytär Asiaa eräällä toisella kertaa – mutta tuottaja oli kuitenkin vaihtanut pukunsa aamutakkiin ja todenneen Geissille voivansa näyttää hänen käsikirjoitukselleen ns. vihreää valoa, jos hän katselisi Weinsteinin masturbointia.

Weinsteinin on väitetty pyytäneen mm. Russell Crowea ja Matt Damonia puhumaan hyvää tuottajasta paljastusartikkelia suunnitelleelle lehdelle. Weinstein oli myös ennen uusimpien syytösten tuloa julkisuuteen pyytänyt epätoivoisesti apua joukolta muita Hollywood-tuottajia ja verkostoaan, mutta esim. näyttelijäliitto SAG-AFTRA on tiedottanut kannustavansa väärinkohdeltuja naisia olemaan vaikenematta kokemuksistaan. Matt Damon on sittemmin ilmaissut julkisesti, että hän toimi aikoinaan vain sen tietämyksen pohjalta, mikä hänellä oli vuonna 1999 valmistuneen Lahjakas herra Ripley -elokuvan tiimoilta.

– Jo aikaa ennen kuuluisuuttani en suvainnut tällaista käytöstä. Mutta nyt neljän tyttären isänä, tämä on sellainen aihe, mikä valvottaa minua öisin. Tämä on iso pelkomme. […] Meidän on paljastettava tällainen toiminta, Damon toteaa Weinsteinin seksuaalirikossyytteistä.

Myös Meryl Streep on avautunut Weinstein-jupakasta:

– Yksi asia on tehtävä selväksi. Kaikki eivät tienneet. Harvey [Weinstein] tuki työtä[mme] voimakkaasti, oli ärsyttävä mutta kunnioittava minua kohtaan yhteistyömme aikana, ja montaa muutakin kohtaan, joiden kanssa hän oli tekemisissä ammatillisesti. En tiennyt näistä rikkomuksista: en tiennyt hänen sovitelleen niitä näyttelijättärien ja kollegojen kanssa taloudellisesti, en tiennyt hänen tapailuistaan hotellihuoneissa, kylpyhuoneessaan tai muistakaan sopimattomista toimistaan. Ja jos kaikki tiesivät, en usko, että kaikki tutkivat journalistit viihdealalla ja uutistoimituksissa olisivat katselleet sellaista vuosikymmenet vaiti.

Samalla kun kasvava joukko nimekkäitä tähtiä Ben Affleckista Jimmy Kimmeliin on tuominnut Weinsteinin väitetysti vuosia harjoittaman toiminnan, The Weinstein Company suunnittelee nimenvaihtoa ja yhtiön ex-johtaja itse on ilmaissut lakimiehensä välityksellä, että kaikki esiin nostetut hyväksikäyttötapaukset ovat itse asiassa tapahtuneet yhteisymmärryksessä hänen oman käsityksensä mukaan.

Lähteet: Variety, THR, IndieWire, BBC, CinemaBlend

Kuva: David Shankbone