Mitä ihmettä: Terry Gilliamin ikuisuusprojekti valmistuu?!

4.6.2017 16:57

Ohjaaja Terry Gillaim (12 apinaa, Brazil) on jo vuosia yrittänyt saada valmiiksi elokuvaa legendaarisesta Don Quijotesta. Miguel de Cervantesin luoma satiirinen kertomus aatelisesta, joka alkaa kuvitella itsensä suureksi ritariksi ja sorrettujen puolustajaksi, on filmattu aiemminkin, mutta Gilliamin projekti on noussut kuuluisaksi huomattavan epäonnisuutensa takia. Sääilmiöiden, sairastumisten ja lähestulkoon kaiken muunkin mahdollisen vainoama yritys saattaa klassikkoromaani elokuvan muotoon on jo itsessään ollut elokuvan arvoinen tapaus.

Vaikka Gilliamin Don Quijote –elokuvan juoni on matkalla muuttunut, ohjaaja on vakuutellut jatkavansa projektin parissa sitkeästi kuin Don itse taistelussaan. Sitkeys näyttää kannattaneen, sillä Gilliam julkaisi tänään Facebook-sivullaan yllättävän uutisen:

– 17 vuoden jälkeen olemme saaneet The Man Who Killed Don Quixoten kuvaukset päätökseen. Suurkiitokset tiimillemme ja meihin uskoneille. Quijote elää!

Vaikka elokuva ei vielä olekaan täysin valmis, tämä etappi on jo jotakin, jota monikaan projektin vaiheita seurannut tuskin uskoi näkevänsä. Jos kuvattu materiaali ei yllättäen tuhoudu, elokuvan päätekijät pysyvät hengissä ja jälkituotanto sujuu muutenkin suuremmitta ongelmitta, Gilliamin ikuisuusprojekti saattaa siis sittenkin valmistua katsottavaksi asti – mahdollisesti jo ensi vuodelle.

Lähteet: Indiewire, Facebook

Kuva: che