Kun käsikirjoittajan ja studion näkemykset eivät kohtaa – hillittömiä ehdotuksia

Viime aikoina Batman-fanit ovat odottaneet ns. rystyset valkoisina, mitä tapahtuu Ben Affleckin The Batmanille nyt, kun Affleck näyttää jättäneen sekä leffan käsikirjoituksen viimeistelyn että ohjauksen jonkun muun heiniksi. Rikoselokuvien klassikko Scarfacen (uusintafilmatisoinnin) uusintafilmatisoinnin käsikirjoitus puolestaan on päätynyt komedioistaan tuttujen Coen-veljesten käsittelyyn Terence Winterin pohjatyön jälkeen. Ei ole tavatonta, että studiot asettavat toiveita ja huomautuksia käsikirjoittajille. The Wrap on kerännyt jopa listaa erikoisista huomautuksista, joita tekstinikkarit ovat saaneet.

The Magnificent Seven -länkkärin viime vuoden version tuottaja Todd Black: "Isoin kysymys, mikä suunnitteluvaiheessa ja kuvatessa meille tuli, oli se, pitääkö [päähenkilöiden] käyttää cowboy-hattuja ja olla parrakkaita. Ja minä vastasin kysymällä, eikö heidän haluta myöskään ratsastavan hevosilla?"

Ohjaaja ja käsikirjoittaja Barry Jenkinsiltä puolestaan oli tiedusteltu, missä elokuvan valkoihoiset ovat, kun hän oli yrittänyt tarjota studiolle käsikirjoitustaan tummaihoisen Chironin elämästä tummaihoisten yhteisössä. Kyseinen elokuva, Moonlight, meni lopulta kuitenkin läpi ilman valkoihoisten lisäämistä, ja on nyt ehdolla kahdeksalle Oscarille, käsikirjoitus mukaan lukien.

Allison Schroeder, joka on kirjoittanut mm. Mean Girls 2 -elokuvan, yritti kerran myydä ideaa vakoojaleffasta laihoin tuloksin: "Olin todella innoissani, tarjosin jännityselokuvaa, jossa on kaksi naispäähenkilöä. [Vastaava tuottaja] totesi, että he rakastavat sitä, että se on mahtava, mutta voisinko vaihtaa sen aihetta vakoilusta insestiin tai muuttaa päähenkilöt miehiksi. Minä vastasin tämän sopivan, jos he tosissaan olisivat palkkaamassa minut."

Vuoden 2015 Oscar-ehdokkaisiin lukeutunut musiikkidraama Whiplash oli menettää loppuhuipennuksensa, koska studiolla ei tajuttu sen merkitystä. Ohjaaja-käsikirjoittaja Damien Chazelle kertoo saaneensa huomautuksen, jossa häntä pyydettiin poistamaan elokuvan lopun pitkä rumpusoolo kokonaan. Perusteeksi hänelle kerrottiin, että kaikki ymmärtävät muutenkin päähenkilön olevan hyvä soittamaan rumpuja.

Lähteet: The Wrap, Variety, IndieWire, CinemaBlend

Kuva: Sony/Whiplash

R. Isoviita 11.02.2017 klo 18:17

Alden Ehrenreich vahvistaa Han Solo -huhun

Sopimus saattaa jatkua.

Ketkä Avengereista eivät ehkä palaa?

Fanit voivat valmistautua tulevaan.

Paluu tulevaisuuteen -tähti joutui leikkaukseen

Michael J. Fox on toipilaana.

Netflix haikailee elokuvateattereita

Suoratoistopalvelu haluaa paremman jalansijan.

Chris Hemsworthin stuntmies paljastaa, mikä hänen työssään ei ole herkkua

Australialaistähden sijaisnäyttelijällä on oltava tiukka kuri.