James Gandolfini viimeiselle matkalle

24.6.2013 04:45

Viime keskiviikkona Italiassa kuolleen Sopranos-sarjan tähden, James Gandolfinin, ruumis on lennätetty takaisin näyttelijän kotimaahan, Yhdysvaltoihin. Hänen hautajaisensa järjestetään New Yorkissa torstaina. Gandolfini, joka oli kutsuttu vieraaksi Taorminan elokuvafestivaaleille, menehtyi uutistoimisto Reutersin mukaan sydänkohtaukseen hotellissaan ennen kuin hän ehti filmijuhlille. Hän oli kuollessaan 51-vuotias.

Vaikka Gandolfini muistetaan erityisesti vuodesta 1999 vuoteen 2007 jatkuneen mafiaperheen arkea kuvanneen Sopranosin pääosasta, näyttelijä itse arveli Tony Sopranon rooliin haetun aivan toisenlaista henkilöä – komeampaa ja mafiosomaisempaa. Gandolfinille kyseinen sarja oli ponnahduslauta parempiin rooleihin. Aikanaan mm. Geena Davis -draamakomedia Angiessa ja Get Shorty – hyvä pätkä -gangsterikomediassa sivuosissa näytellyt Gandolfini päätyi sittemmin mm. merkittävään osaan Coen-veljesten mustalla huumorilla kyllästetyssä film noir -elokuvassa Mies joka ei ollut siellä ja Oscar-ehdokkaana mm. parhaan elokuvan kategoriassa olleeseen Zero Dark Thirty -terroristijahtikuvaukseen. Hän lainasi myös ääntään yhdelle pienen Max-pojan kohtaamalle hirviölle satukirjasovituksessa Hassut hurjat hirviöt.

James Gandolfinin piti Fox Newsin mukaan näytellä seuraavaksi mm. HBO-elokuvassa Eating With The Enemy, jossa hän olisi lainannut olemustaan vakoilukuvioissa pyörivälle ravintolayrittäjälle. Gandolfini oli myös neuvotellut osasta Steve Carellin (40 v. ja neitsyt) vastapuolena kahdesta kilpailevasta paleontologista kertovassa HBO-komediassa Bone Wars. Tähti ehti ennen äkillistä menehtymistään tehdä osuutensa rikoselokuvaan Animal Rescue, jota tähdittää myös Tom Hardy (Yön ritarin paluu) sekä ensi vuonna ensi-iltansa saavaan komediaan Enough Said.

Kuva: Zero Dark Thirty © 2012 Universal Pictures All Rights Reserved