Matrix-ohjaaja kommentoi spekulaatioita alkuperäisen elokuvan taustoista

19.5.2023 23:44

Wachowski-sisarusten vuonna 1999 ensi-iltaan saattelema Matrix jaksaa askarruttaa fanikuntaa. Tieteiselokuvien merkkipaaluihin lukeutuva leffa sai tuoreimman jatko-osansa 2021, kun Keanu Reeves palasi jälleen Neoksi ja Carrie-Anne Moss Trinityksi mielikuvituksen rajoja koettelevassa tarinassa. Koska Wachowskit vaihtoivat sukupuoltaan 2010-luvulla, fanikunta on etsinyt Matrixista viittauksia transsukupuolisuuteen.

Joidenkin arvelujen mukaan Wachowskit valikoivat jopa Reevesin ja Mossin elokuvasarjansa pääosiin juuri siksi, että nämä sopivat parhaiten ilmentämään elokuvan käsikirjoituksen piilomerkityksiä. Osa faneista taas haluaa ajatella, ettei nykyisin Lilly ja Lana Wachowskina tunnetun kaksikon alkuperäisessä Matrixissa moisia piilomerkityksiä ole, vaan niitä on vain ryhdytty keksimään, kun Wachowskit julkistivat sukupuolenvaihdoksensa.

Näin Lilly Wachowski toteaa asiasta:

– Kaikissa ratkaisuissa, mitkä teimme sen elokuvan kanssa, trans-jutut kihisevät siellä kannen alla. Kun kelailen nyt taaksepäin sitä, kuinka roolitimme nuo osat, näen, miten selvästi ne ovat kuin yhden ja saman kolikon kaksi puolta. Eivät ne olleet mitään tietoisia valintoja, vaan enemmänkin meidän luovimistamme eteenpäin kahtena kaapissa elävänä transnaisena. Niinpä kaikki tuo, mitä rekisteröitte [elokuvasta], on ihan perusteltua. Kun ihmiset puhuvat, että siinä on trans-viitteitä, emme me ajatelleet kirjoittavamme sitä niin. Me vain päätimme kirjoittaa toimintapätkän ja sitten meidän transsukupuolisuutemme väritti sen.

Lähde: CinemaBlend

Kuva: Warner Bros./The Matrix, 1999