Yli puoli vuosikymmentä siihen meni – Liam Neesonin film noir valmistui

13.1.2023 23:22

Liam Neeson paahtaa edelleen roolista toiseen, vaikka välillä tähti on ollut aikeissa jättää ainakin toimintaroolit nuoremmille. Collider-julkaisun mukaan Neeson on ollut urallaan jo sadassa leffassa, joista viimeisin on reilusti yli puoli vuosikymmentä sitten suunnitteilla ollut film noir -raina Marlowe.

Vaikka tämä elokuva astuu legendaarisen Humphrey Bogartin tontille, ja päästää vuorostaan Neesonin kovistelemaan Hollywoodin klassikkoleffojen yksityisetsivänä, pari asiaa on vuosikymmenten aikana muuttunut. Ensinnäkään Marlowe ei ole mustavalkoinen ja toiseksi sen merkittävissä rooleissa nähdään amerikkalaistähtien sijasta muita tuttuja kasvoja. Neeson itse on syntyjään Pohjois-Irlannista, Diane Kruger Saksasta, Colm Meaney Irlannista ja Alan Cumming Skotlannista.

Rikosdraama The Crying Gamella aikoinaan säväyttäneen Neil Jordanin ohjaamaa Marlowea on toki jo esitetty viime vuoden puolella eri elokuvafestivaaleilla. Varsinaiseen laajempaan levitykseen se on kuitenkin tulossa helmikuusta alkaen. 1930-luvulla tapahtuvassa Marlowessa salamyhkäinen perijätär (Kruger) palkkaa Philip Marlowen (Neeson) jäljittämään kadonnutta rakastajaansa. Tehtävä sotkee Marlowen varsinaiseen valheiden verkkoon.

Lähteet: Collider, teknikveckan.se

Kuva: Parallel FilmProd./ H2L Media Group/ Storyboard Media/ Marlowe, 2022