Muistatko Jim Carrey -leffa The Truman Show’n? Carreyn ei alkujaan pitänyt tähdittää elokuvaa lainkaan

4.9.2022 00:03

Jim Carreyn kohti vakavampia rooleja vieneen The Truman Show’n ensi-illasta on tänä vuonna 24 vuotta. Tosi-tv-kasvoksi tietämättään päätyneestä miehestä kertovan leffan voi sanoa kestäneen aikaa kohtalaisen hyvin. Alkujaan The Truman Show’sta piti kuitenkin tulla melko toisenlainen.

Kolmella Oscar-ehdokkuudella kunnioitettua elokuvaa luotsasi Peter Weir, joka myös huomiotiin parhaan ohjaajan ehdokkuudella. Hänen sijastaan elokuvan puikoissa piti aiempien suunnitelmien mukaisesti kuitenkin olla Brian De Palma. The Truman Show’n pääosaan taas haluttiin Gary Oldman, jonka kanssa tehtiin myös koekuvauksia studiota varten.

De Palma aikoi kertoa Trumanin tarinaa kuin tämän omien silmien kautta, joten päähenkilön sijasta kuvissa olisi nähty paljon muuta. Tämän elokuvan Trumanin piti olla alkoholisti, joka vähät välitti kanssaihmisistään. Oldman ei lopulta ollut innostunut etenemään projektissa koekuvauksia pidemmälle, joten päähenkilön rooli vapautui. De Palma puolestaan lähti käynnistämään Mission: Impossible -elokuvien sarjaa Tom Cruisen kanssa.

Siinä vaiheessa tuottaja Scott Rudin alkoi hakea elokuvalle uutta ohjaajaa ja päätyi Peter Weiriin. Weirin kanssa työskentely taas houkutti Jim Carreyta. Koomikko sai solmittua myös erityislaatuisen työsopimuksen, minkä ansiosta hän saattoi vaikuttaa käsikirjoitukseen itse.

Lähde: SlashFilm

Kuva: Paramount Pictures/The Truman Show, 1998