Teräsmiestä näytellyt Brandon Routh: Supersankariroolista jäi trauma

4.3.2020 21:09

Ennen kuin Henry Cavill liiteli Teräsmieheksi Teräsmiehen paikalle, Krypton-planeetan ihmeentekijää esitti valkokankailla Brandon Routh. Vuoden 2006 Superman Returns -leffan piti olla se leffa, joka aloittaisi Teräsmiehen elokuvalliset seikkailut uudelleen. Superman Returns ei kuitenkaan menestynyt odotetusti, joten sille ei tehty jatkoa.

Nyt Brandon Routh on avautunut kokemuksestaan Michael Rosenbaumin luotsaamassa Inside of You -podcastissa. Nelikymppinen näyttelijä paljastaa, että leffan jälkeen häneltä meni useampi vuosi päästää irti jatko-osatoiveista.

– Elokuva sai hyvät arvostelut, ihmiset pitivät siitä, mutta se sai kansainvälisesti lähes 400 miljoonaa dollaria [Box Office Mojon mukaan alle 392 milj dollaria – toim. huom.], mikä ei ollut tarpeeksi. Kuplinta jatko-osan mahdollisuudesta kihisi pois hyvin hitaasti seuraavan parin tai kolmen vuoden aikana ja minä tein kaiken voitavani, minkä ajattelin auttavan jatko-osan suhteen, Routh summaa.

Hänen mukaansa supersankariroolista luopuminen oli oma savottansa, jossa hänen vaimonsa Courtney Ford oli tukena. Esim. Batmania näytellyt Ben Affleck on puhunut alkoholismistaan, mutta Routh kiistää vaikean tilanteen ajaneen häntä tarttumaan päihteisiin. Superman Returns -rooli jätti Routhin kertoman mukaan kuitenkin trauman, josta hän yritti selvitä toisella tapaa:

– Pelasin World of Warcraftia loputtomasti… Siitä ei ollut apua minulle. Se oli selviytymiskeino, mutta se ei opettanut minulle asioita. [L]opulta minulla oli useita kokemuksia, että minun pitäisi päästä yli siitä ja [vaimollani] oli tässä osansa.

Varsinaisen Teräsmies-aikansa jälkeen Routh palasi supersankarimaailmaan liki vuoden tauon jälkeen Suomessakin esitetyssä DC-sarjakuviin pohjautuvassa Arrow-sarjassa ja sen sisarsarjoissa. Viime vuonna hän veti – tarjousta jonkin aikaa harkittuaan – myös Teräsmiehen vermeet jälleen ylleen, kun sekä The Flash– että Batwoman-sarjan erikoisjaksoihin tarvittiin charmantisti harmaantunutta Teristä.

– Lähestyin sitä [roolia] kuin se olisi viimeinen kertani [Teräsmiehenä], Routh totesi asiasta tuolloin tuoreeltaan.

Lähteet: Inside of You, We Got This Covered, CinemaBlend, THR

Kuva: Warner Bros./Superman Returns, 2006