Mitä eroa on menestyneimpien elokuvien kärkikymmenikössä, jos asetetaan rinnakkain tämän vuoden, vuoden 1996 ja vuoden 1986 listahuiput? Vastaus on ns. franchise-elokuvien määrä. Eikä tämä kehitys näytä laantuvan, sillä tuotantoyhtiöt syytävät lisää rahaa niihin edelleen.
DC-leffoja tuottavan Warner Brosin toimitusjohtaja Kevin Tsujihara on perustellut kehitystä – ei ideoiden vähyydellä, vaan elokuvateollisuuden pitkäaikaisen kilpakumppanin vaikutuksella.
– Isoista franchiseista on tulossa yhä tärkeämpiä koko ajan… Jos katsotaan, mitä on tapahtumassa televisiotuotannon laadukkuuden kanssa, elokuvista lyövät läpi ne, jotka ovat osa jotakin isoa franchisea, Tsujihara totesi Arizonassa järjestetyssä teknologiakonferenssissa. Televisiolevitykseen tehdyt kalliit laatusarjat houkuttavat ja koukuttavat yleisöjä – esim. Game of Thrones, Downton Abbey, House of Cards ovat kaikki saaneet suuryleisöjä ympäri maailmaa. Elokuvat kilpailevat katsojista niiden kanssa, ja leffan perustuessa johonkin menestyneeseen sarjakuvaan, kirjasarjaan tai TV-sarjaan, on sille olemassa usein jo valmis katsojakunta.
Tänä vuonna kymmenen miljoonatuloillaan listakärkeen kivunneen elokuvan joukossa on jo ollut:
- 3 Marvelin franchiseen kuuluvaa sarjakuvaleffaa (Captain America: Civil War, Deadpool, Doctor Strange)
- 2 DC:n franchiseen kuuluvaa sarjakuvaleffaa (Batman v Superman: Dawn of Justice, Suicide Squad)
- 2 muuta franchise-elokuvaa (Jason Bourne, Doria etsimässä)
- (sekä näiden lisäksi Disneyn uusi versio omasta Viidakkokirja-klassikostaan)
Vuonna 1996 TOP10:n tilanne oli tämä:
- 4 uusintafilmatisointia (Mel Gibsonin tähdittämä Ransom kierrätti peräti 1950-luvulta peräisin olevaa ideaa; Pähkähullu professori, Birdcage – lainahöyhenissä, 101 dalmatialaista)
- 2 myöhemmin franchise-elokuviksi paisunutta leffaa (Independence Day ja Vaarallinen tehtävä)
Vuonna 1986 TOP10 oli vielä karumpi:
- 3 franchise-elokuvaa/jatko-osaa (Karate Kid II, Star Trek IV ja Aliens – paluu)
Isot tavaramerkkielokuvat siis porskuttavat. Hollywoodin viihdejätit joutuvat kuitenkin miettimään suunnitelmiaan koko ajan uudelleen. Tai kuten Varietyn viihdepaneeliin osallistunut Skydance Median päällikkö Dana Goldberg kilpailutilanteen näkee:
– Kun elokuvapuolella julkaistaan melkein joka viikonloppu uusi jättituotanto, ja sitten Netflixin ja muiden verkkojen puolella julkaistaan valtavia TV-sarjoja joka viikonloppu, on ihmisillä niin paljon valinnanvaraa. Kun saat jotain isoa ja äänekästä julkaistua, se ei enää riitä. Meille konkreettisinta on – erityisesti näiden isojen leffojen kohdalla – olla todella hyviä houkuttelemaan kansainvälistä yleisöä [katsojiksi].
Lähteet: CinemaBlend, Variety, Box Office Mojo
Kuva: Captain America: Civil War/Marvel Studios