Andy ”Klonkku” Serkis ohjaajaksi, Tom Hanks Mikki Hiiren isäksi

23.10.2012 03:16

Jälleen Peter Jacksonin tulevassa Hobitti-elokuvassa Klonkkuna esiintyvä Andy Serkis on ilmoittanut suunnittelevansa elokuvaa George Orwellin romaanista Eläinten vallankumous. The Hollywood Reporterin haastattelussa Serkis kertoi aikovansa käyttää filmatisoinnissaan samaa tekniikkaa, jolla myös Klonkku on toteutettu. Englantilaisnäyttelijä on hankkinut kokemusta viime aikoina kameran takaa Hobitti-elokuvien apulaisohjaajana.

Osittain performance/ motion capture -teknologiaan nojaavan Eläinten vallankumous -versioinnin hahmot ovat paraikaa jo kehitteillä. Serkisin kertoman mukaan historian tapahtumat maatalon eläinten elämään siirtänyt satiirinen romaani saa tällä filmatisointikerrallaan perheystävällisen muodon, jossa politiikkaa ei tarjota raskaalla kädellä. Aiemmin Orwellin kirjaa on versioitu ainakin kahdesti, vuosina 1954 ja 1999. Elokuvan tuottaa lontoolainen The Imaginarium, jonka perustajiin Serkis itse kuuluu Bridget Jones -elokuvien tuottaja Jonathan Cavendishin ohella.

Näyttelijä Tom Hanks on puolestaan vahvistanut astuvansa satusetä Walt Disneyn kenkiin projektissa, josta on huhuttu jo kuukausia. Toisin kuin kollegansa Serkis, Hanks tosin ei ohjaa elokuvaa, vaan vain näyttelee Walt Disneytä tekemässä Maija Poppasta John Lee Hancockin (Elämä pelissä) toimiessa varsinaisena ohjaajana. Hanksin tähdittämä Saving Mr. Banks pohjaa tositarinaan 14-vuotisesta kädenväännöstä Oscar-palkitun musikaalin taustalla. Elokuvan muissa osissa nähtäneen mm. Emma Thompson (Järki ja tunteet) Poppas-kirjailija P. L. Traversina ja Colin Farrell (Aleksanteri) hänen isänään. Disney-projektista kertoi alkujaan Deadline.com.

Kuvat: 1974caca, Boy Scouts of America (Copr.1946), Alexandra Hemmerly-Brown, Army News Service