23.11.2008 16:28

Alkuperäinen nimi:Top Secret!
Valmistusvuosi:1984

ZAZ-tiimi (David Zucker, Jim Abrahams, Jerry Zucker) teki 80-luvulla monen mielestä historian parhaimpia komedioita yhdistämällä parodian ja kreisihuumorin. 2000-luvulle tultaessa parodiaelokuvien taso laski huimasti, ja siitä saamme kiittää pellejä nimeltään Aaron Seltzer ja Jason Friedberg, jotka ohjasivat muunmuassa Date Movien, Epic Movien ja Disaster Movien. Mutta onneksi meillä riittää näitä ”oikeita” kreisikomedioita.

Juoni pähkinänkuoressa: Nick Rivers (Kilmer) on amerikkalainen rock-laulaja, joka on kutsuttu Itä-Saksaan. Siellä hänestä tulee yllättäen natsien pahin vihamies ja vastarintaliikkeen kapinallinen.

Juoni ei ole kovinkaan kummoinen, suoraan sanottuna se on huono, ja kaiken lisäksi vielä sekava. Mutta mielestäni se on vain ja ainoastaan hyvä asia, sillä komedioissa ei nimen omaan SAA olla monimutkaista juonta. Se nimittäin häiristee valtavan paljon vitseihin keskittymistä ja niiden tajuamista. Osan vitseistä tajuaa hyvin, osa puolestaan saa leuan loksahtamaan ja huudahtamaan: ”Siis täh!”, mutta molemmissa on se hyvä puoli, että ne naurattavat vedet silmissä. Huumoria ei siis todellakaan säästellä yhtään, sillä jokaikisessä kohtauksessa piilee pieni vitsin poikanen.

Ainoa huono puoli, minkä Top Secretistä löysin, on parodian kohde, joka on sotaelokuvat. En ole tähän asti katsonut eläessäni yhtään amerikkalaista sotaelokuvaa, joten parodiaosuus jäi harmittavan pieneksi.

Näyttelijäkaartista ei löydy yhtään koomikkoa tai komedioiden vakiokasvoa, vaan suurin osa näyttelijöistä on täysin tuntemattomia b-elokuvien näyttelijöitä. Ainoastaan Val Kilmer pääsi urallaan eteenpäin tämän elokuvan ansiosta. Näyttelytaito ei oikein minua miellytä, mutta laulutaito sitäkin enemmän.

Top Secret! on ZAZ-tiimin parhaimpia tekeleitä, josta ei tekemisen iloa ja oivaltavia vitsejä puutu. Iski tuhat kertaa kovempaa kuin ”Hei, me lennetään!”.

Arvosteltu: 23.11.2008