Yhdistää megalomaanisen hirviörymistelyn ja visuaalisesti kauniin massatuhoelokuvan kuluvan kesäkauden isoimmaksi popcorn paukuksi ja viihdyttäväksi Godzilla elokuvaksi.

29.5.2019 16:32

We opened Pandora’s box. And there’s no closing it now. Long live the king.

Vuonna 1954 ensi-iltansa saanut japanilaisen elokuvastudio Tohon luoma hirviöelokuva (Godzilla) pisti alulle yhden japanilaisen elokuvakulttuurin kulmakivistä. (Godzilla) elokuvalle tehtiin useiden vuosien saatossa 28 erilaista jatko-osaa ja elokuvista ollaan montaakin mieltä, mutta ensimmäinen ja alkuperäinen (Godzilla) nauttii kulttimaineesta tietyissä piireissä. Vuosien saatossa vasta 1998 hollywoodin elokuvateollisuus päätti itse tehtä Roland Emmerichin ohjaamana version (Godzillasta) ja tuloksena syntyi melko onneton räpellys.

Vuonna 2014 pienimuotoisesta sci-fi elokuvasta (Monsters) tunnettu ohjaaja Gareth Edwards palautti Godzillan valkokankaille yllättävänkin onnistuneesti vaikka mielipiteitä tämäkin versio atomihönkäliskosta jakoi kahtia. Näyttävän ja viihdyttävän katastrofielokuvan hengessä liikkuvan hirviörymistelyn sekaan oltiin piiloteltu muutamia nykypäivän pelotteita kuten ydinaseet, ydinvoimalaonnettomuudet ja tsunamipelottelu. Pian Godzillan kanssa samaan maailmaan liitettiin toinenkin isompi otus King Kong joiden on tarkoitus tavata reilun vuoden kuluttua samassa elokuvassa.

Nyt Godzilla palaa valkokankaille (X-Men 2) käsikirjoittaneen ja viihdyttävät kauhukomediat
(Trick ’r Treat)&(Krampus) ohjanneen Michael Doughertyn luotsaamana elokuvassa Godzilla: King of the Monsters. vuoden 2014 Godzillan näyttelijöistä mukaan palaavat ainoastaan Ken Watanabe, Sally Hawkins ja David Strathairn. Muuten hahmot ja tarina on vedetty melkein kokonaan uusiksi Godzillan historiasta kaivettuja hirviöitä myöten.

Mystinen jättilisko Godzilla on ollut kadoksissa muutaman vuoden ja mahdollisen hirviöuhan ehkämiseksi Yhdysvaltojen senaattori (CCH Pounder) on lisännyt sotilasvoimaa ympäri maan. Esihistoriallisia asioita tutkivan yhtiön tutkijat Emma Russellin (Vera Farmiga) johdolla ovat keksineet menetelmän ennakoida hirviönousut, mutta menetelmästä on kiinnostunut myös ikävämmät ihmiset. Samalla ryhmä on löytänyt todisteita muinaisista mutaatiohirviöistä jotka aikanaan pistivät hyrskyn myrskyn. Godzillan tapausta vuosia tutkinut Ishiro Serizawa (Ken Watanabe) varoittaa että tiettyjä historian asioita ei ihmisen kannata mennä sorkkimaan. Varoituksista huolimatta todellinen tuomionpäivä pääsee valloilleen. Pian komentaja Barnesin (O’Shea Jackson Jr.) johtamille sotilaille tulee täysimittainen päivätyö. Samaan aikaan Emma Russellin tytär Madison (Millie Bobby Brown) jää erikoisella tavalla tapahtumien keskelle.

Godzilla: King of the Monsters on yhtä aikaa hyvällä tavalla lapsellisen hölmö, visuaalisesti huikea ja paikoin vilkkaasti mielikuvituksellinen sanalla sanoen iso ja massiivinen sci-fi toimintaelokuva. Michael Dougherty kuljettaa tarinaa ihmishahmojen ja kerrostalonkorkuisten hirviöiden kanssa yhtä aikaa varsin toimivasti ja osaa pistää tarinan keskelle varsin kolkon lopun ajan tunnelman jota hieman kevennetään muutamalla huumoriläpällä.

Visuaalisesti Godzilla: King of the Monsters luo kyllä muutaman Roland Emmerichin & Michael Bayn ohjaamat tuotokset ja (Pacific Rim) elokuvat potenssiin kaksi silmät päästä pudottavan maailmanlopun vision ja erityisesti muutamat tuhokuvat suurkaupungeista vievät maailmanlopun kuvaston täysin uudelle tasolle. Myös itse pääarkkitehdit jättihirviöt ovat toteutettu varsin hienosti ja Godzillan lisäksi tarinan todellinen örkki kolmipäinen King Ghidorah on sopivan hurja ilmestys ja vastustaja Godzillalle.

Michael Doughertyn ja Zach Shieldsin käsikirjoittama Godzilla: King of the Monsters tarina seilaa perhedraaman, ahneiden ja toisaalta viisaiden tutkijoiden, eräänlaisen armeijan esittely videon, lopun ajan tunnelman ja tietenkin megaörkkien välillä hyvässä tasapainossa. Peilaten jälleen siihen tärkeimpään seikkaan että kaiken sekasorron keskellä pahin hirviö on ihminen itse. Tarina teipataan mielenkiintoisella tavalla siihen toiseen karvaörkkiin King Kongiin.

(Stranger Things) tv-sarjasta pinnalle noussut Millie Bobby Brown pärjää varsin mainiosti ensimmäisessä suuremassa elokuvaroolissa. Vera Farmiga on myös pätevä maailman tulevaisuutta erikoisella tavalla ajattelevana tutkijana. Ken Watanabe on omaan tapaansa rauhallisen hyvä tohtori Ishiro Serizawan roolissa. O’Shea Jackson Jr. saa myös hyvin virtaa komentaja Barnesin rooliin. Sivummalla konkarit Bradley Whitford, Charles Dance, Sally Hawkins ja Kyle Chandler tapauksen keskiössä olevina hahmoina hoitavat myös tonttinsa varsin toimivasti.

Kokonaisuutena Godzilla: King of the Monsters yhdistää megalomaanisen hirviörymistelyn ja visuaalisesti kauniin massatuhoelokuvan kuluvan kesäkauden isoimmaksi popcorn paukuksi ja viihdyttäväksi Godzilla elokuvaksi.

Arvosteltu: 29.05.2019