Voi kutsua sarjakuviin perustuvien leffojen saralla positiiviseksi yllätykseksi.

21.5.2008 21:09

Jälleen teattereissa pyörii sarjakuvaan perustuva elokuva. Tällä kertaa käsittelyyn on päätynyt vuosikymmeniä sarjakuvissa rymistellyt Iron Man -hahmo, joka allekirjoittaneelle oli ennen tätä elokuvaa hyvin tuntematon tapaus. Näin ollen minun on vaikea mennä vertailemaan sarjakuvaa ja elokuvaa keskenään. Kuulopuheiden mukaan leffa kuitenkin myötäilee sarjiksen juonta sitä suuremmin raiskaamatta.

Elokuva kertoo huoletonta elämää elävästä keksijänero Tony Starkista, jonka miljoonayritys tuottaa huippuaseita USA:n armeijalle. Starkin ohjusesittely Afganistanissa saa yllättäen tylyn käänteen, kun häntä kuljettava sotilaspoppoo joutuu vihollisen yllättämäksi. Stark selviää välikohtauksesta hengissä kuin ihmeen kaupalla, mutta joutuu vihollisen vangiksi. Kaappaajat vaativat herraa rakentamaan huippuohjuksen heidän käyttöönsä, eikä Starkilla ole muuta vaihtoehtoa kuin ryhtyä hommiin. Ovelana heppuna Stark kuitenkin onnistuu rakentamaan itselleen vahvan haarniskan, jonka turvin hän pääsee pakenemaan vangitsijoiltaan.

Sodan kauheuksien vuoksi silmänsä avannut Stark päättää Ameriikkoihin palatessaan lopettaa asebisneksen ja rupeaa kehittämään monipuolisempaa ja kestävämpää haarniskaa. Pian hän halkoo ilmoja rautapuku päällään ja antaa paukkua.

Iron Man on viihdyttävä, ison rahan action-pläjäys, jonka ääressä kaksituntinen vierähti yllätävän nopeasti. Erikoistehosteet ovat hienoja, etenkin Starkin päivitetty rautapuku on kaunista katsottavaa. Juoni on mielenkiintoinen, näyttelijät, etenkin Robert Downey Jr., sopivat rooleihinsa kuin nenä naamaan.

Iron Mania voi kutsua sarjakuviin perustuvien leffojen saralla positiiviseksi yllätykseksi. Etenkin sarjisdiggarit ihastuvat varmasti.

Arvosteltu: 21.05.2008